Изследване: Услугата ”сигурност” за хората не е ефективна
Реформите в МВР трябва да са дългосрочни, да са съобразени с потребностите на хората, да са консултирани с гражданските и професионалните организации.
Това коментираха за БТА от ръководството на Синдикалната федерация на служителите в МВР по повод констатациите в изследване в сферата на сигурността.
Системата на МВР става все по-капсулирана и жертва все по-жестоко своите служители, смята заместник-председателят на синдиката Илия Кузманов. Според него се наблюдава тенденция, която показва, че услугата "сигурност" е с все по-ниско качество, а от това гражданите са все по-малко удовлетворени.
Едно от основните заключение в инициираното от най-големия полицейски синдикат у нас изследване е, че услугата "сигурност", която доставя МВР на гражданите, не е ефективна и не удовлетворява техните потребности.
Калина Иванова от Фондация "Глобална инициатива в психиатрията - София", която е част от екипа, работил по изследването за стрeса на полицаите, посочва, че системата не отчита човека - склонна е да деперсонализира служителите си, да окрупнява и масовизира сърцевината на човешкото - личността.
По думите й често отношението към служителите на реда е поляризирано - твърде вероятно е това да се дължи на фунционирането и същността на самата система, тъй като нейните атрибути на сила са толкова ярки и характерни, че няма как да не провокират мисловно разединен образ.
МВР е изолирана, капсулирана система, система от абревиатури, които закодират по неразбираем за гражданите начин същностните и функционални характеристики на услугите на тази система, отбелязва Иванова.
В България МВР функционира като система, която страда от сериозна, патологична непоносимост към всякакви структурни и функционални промени, е мнението на експерта.
Границите на тази система с другите системи и обществото са непропускливи, с бодлива тел и високо напрежение.
Вътрешнокомуникационният модел на системата е двупосочен, решенията се вземат на тясно и тъмно, а отговорността подлежи на дисперсия, казва експертът.
Калина Иванова смята, че категорично не съществува ясен механизъм на обратна връзка и комуникация между системата и ползвателите на продуктите, които тя следва да произвежда и предоставя.
Председателят на Синдикалната федерация на служителите в МВР Валентин Попов коментира за БТА, че дискусията около параметрите и очакванията каква да бъде тази услуга не се е състояла.
Концепцията за това какви функции да изпълнява МВР се сменят с всяко следващо правителство, системата е затворена и не създава реални възможности за гражданско участие в процеса на вземане на решения, а и самите граждани не са мотивирани за това. Техните знания и представи за министерството много често се основават на митове и предразсъдъци, които поколенчески се унаследяват, коментира Попов.
Политизирането на системата е една от основните причини за липса на действие за "отваряне" на МВР към гражданите.
Когато се говори за реформа в публичното пространство, се има предвид драстично намаляване на броя на служителите в МВР, без да се отчита факта, че при съкращения това ще натовари социалната система, ще увеличи безработицата и създава риск от невъзможност да функционират определени звена и структури в министерството, посочи Валентин Попов.
Математическият подход и механичното съкращение на хора е един от най-грешните и пагубни модели за реформа, тъй като ефектът от тези съкращения се измерва само и единствено като спестявания в МВР и намаляване на щата. В същото време не отчита допълнителното натоварване на другите служители във ведомството, невъзможността за изпълнение на служебните ангажименти поради свръхнатовареност, т.е. качеството и ефективността на работата, пише в изследването на Синдикалната федерация на служителите в МВР.
Вчера вътрешният министър Веселин Вучков обяви програма за реформи в МВР, като администрацията ще бъде редуцирана от една трета до една втора, но ще има повече униформена полиция в населените места.