Учиниците от Випуск 2024 са с най-висок среден брой точки от въвеждането на задължителния държавен зрелостен изпит (ДЗИ) по български език и литература. Това стана ясно от анализа на оценките от матурите на дванадесетокласниците и от Националното външно оценяване на четвъртокласниците. Данните бяха представени на брифинг от просветния служебен министър Галин Цоков.

Добър 4.32 е средният успех на зрелостниците на матурата по български език и литература, обяви Цоков. 58,48 е средният брой получени точки и, по думите му, това е най-високият резултат в исторически план.

"Той е с няколко десети по добър от досегашния най-висок резултат, получен през 2008 година. Това е един много сериозен успех на учениците, на учителите, които са подготвили своите ученици", заяви министърът.

Разликата спрямо миналогодишния резултат е 8,4 точки. Предната година средният успех се равняваше на оценка Добър 3.93.

Просветният министър отчете спад със 7% сто на слабите оценки, спад с 6 на сто на средните оценки и намаляване на добрите оценки. "Забелязва се ръст на много добрите оценки. А отличните такива са 6,5 на сто", добави Галин Цоков.

"За втория зрелостен изпит по профилиран предмет средният брой точки е 67,18. Това съответства на Много добър 4,72. Миналата година броят точки е бил 62,11, а средният успех - Добър 4,48. Основното повишение на оценките се наблюдава при най-популярните изпити за втори предмет при зрелостниците - Английски език и Биология", отчете министърът. И добави: "По-висок е и резултатът по Математика".

За НВО след 4 клас също се отчита скок на точките. "Средният брой точки по БЕЛ е 72,6, което съответства на Много добър 4,97, а по Математика точките са 70,53", подчерта Цоков.

Учениците, които имат отлични оценки и по двата предмета, са 15 570, което е с 50 на сто повече спрямо миналогодишния им брой.

"Ние предприехме доста сериозна програма, свързана първо с анализ на причината за ниските резултати. Още в края на август представихме пред регионалните управления по образование да включат в своите планове за годината повишаване на резултатите от ДЗИ и външното оценяване", каза той.

По думите на министър Цоков анализът за това как се е работело в учебните заведения през тази година показва усилията, които преподавателите са положили за повишаване на резултатите сред учениците у нас.

"Така например в 12 регионални управления са проведени пробни изпити с учениците, освен това са подкрепени учителите методически, а също е осъществяван и контрол за това учениците да посещават училище", каза още образователният министър.