Освобождават от периодичен психотест шофьорите на таксита, автобуси и камиони
Промените са заложени в Закона за движението по пътищата с аргумента, че тестването създавало адмиинистративни затруднения
Шофьорите на камиони, автобуси и таксита няма да са задължени да минават периодично на психотест, гласят предложените за обществено обсъждане промени в Закона за движението по пътищата.
До момента това е задължително за тях, като периодът за подновяване на документа за психологическа годност е между една и три години, в зависимост от възрастта на водача, съобщава БНР.
Цитираната в предложенията за промени статистика показвала, че периодичното изследване представлявало допълнителна административна тежест за водачите и превозвачите. Но не водела и до значително повишаване на пътната безопасност.
Миналата година от изследваните 70 797 водачи, на 73-ма е било отказано издаването на удостоверение за психологическа годност. Това прави под 0,1 процента и това мотивира отказа и законодателят да предложи промяната. Нямало причина да се предполага, че професионалните водачи пораждат конкретни рискове за пътната безопасност, за да бъдат подлагани на психологическо изследване, пише още в предложението.
Освен това имало и искания от браншови организации тази процедура да отпадне. Все пак психотестът няма да се премахва изцяло. Той ще важи за шофьори, извършили тежки нарушения, заради които са останали без книжка.
Втората засягаща водачите промяна би позволила на любителите с категория "В"да се запишат директно за курс за водач на автобус. Това към момента става с предварително вземане на категория "С". Промяната се прави заради недостига на шофьорите и за по-лесно намиране на кандидати.
И тук законодателят отчита, че промяната няма да окаже негативно влияние върху безопасността на движението по пътищата.
След Covid пандемията превозвачите отчитат повече пътници. Но самият брой на превозвачите е намалял. Преди пандемията е имало 1500 лиценза за транспортна дейност, сега има около 560 активни.
Промените предлагат по-дълъг срок за поставяне на камери в автобусите. Фирмите ще имат не 30, а 90 месеца да го изпълнят. Мярката ще засегне около 1 400 превозвача с около 15 000 превозни средства. А предвид тежката икономическа ситуация, в която са поставени автобусните превозвачи, заради Covid-19, това изискване представлява допълнителна финансова тежест за тях в момента, пише в мотивите.
Спойлери на камиони и автобуси пък ще може да се поставят, ако са с механизъм за прибиране или не излизат извън габаритите на превозното средство. Те ще трябва да са затворени при движение назад или извършване на маневри за паркиране, при престой или когато камионът или автобусът се движат по път с ограничение на скоростта до 50 км. в час.
Промените в Закона за движението по пътищата въвеждат и европейски директиви. Срокът за обществено обсъждане е до края на юли.