България ще работи по свой план със заседналия край Камен бряг кораб "Вера Су", ако собственикът се откаже от него. Единият от вариантите е товарът да бъде изхвърлен в международни води. Това обясни на брифинг капитан Валентин Енчев от "Морска администрация".

Според думите на директора на "Морска администрация" Венцислав Иванов първите действия, които ще бъдат предприети, са "снемане на всички пластмасови и други оборудвания от кораба, за да се предотврати замърсяване".

Следващата стъпка е "отварянето на люковете на хамбара, който е един-единствен". Има няколко методики, които се обсъждат за тази операция, която трябва да стане така, че да "може да се затварят, ако се наложи", обясни Иванов и допълни:

"Докато геометрията на кораба позволява, няма да оставя люковете отворени - ще ги отваряме и затваряме. След като се извади определено количество товар, ще трябва да се направи ново укрепване на кораба, за да се предотврати "евентуално счупване и разкъсване на обшивката на корпуса, тъй като корабът ще започне да изплава. Стигаме тука вече до въпросния товар или стока, или отпадък, или каквото и да е. Първото, което трябва да направим, е да се вземат проби от сами товар от повърхността, за да знаем в какво състояние е. Оттам вече ще разберем какво може да очакваме в дълбочина".

Според Иванов са необходими две неща, за да се осъществят тези действия - НСлС да каже, че товарът не е доказателство и може да се разтоварва, а също така собственикът да заяви, че няма претенция към кораба и товара.

По думите на капитан Енчев се очаква следствието да обяви, че товарът е свободен.

"Получихме съответните отговори на МОСВ за ограниченията, които те ни налагат по товара. Остава да се изчисти начинът, по който този товар да бъде изведен. Тук много важен е моментът със собственика на товара", обясни Енчев.

Четири варианта са обсъждани с МОСВ и единият от тях е товарът да бъде изведен и изхвърлен в международни води извън нашата зона от 12 мили. По думите на Венцислав Иванов за това ще се иска съдействие от Института по океонология и океанография, за да се установи къде е най-доброто място за реализирането на този вариант и това няма да се случи на по-малка дълбочина от 50 метра.

Капитан Енчев отбеляза, че при вариант с изхвърляне на товара във водата, България трябва да се съобрази и с конвенциите за Черно море, които е подписала.

От ИАМА допълниха, че специалистите от холандската фирма, която може да изтегли заседналия кораб, са обяснили, че такава акция може да бъде реализирана евентуално след април, когато времето ще се подобри. Междувременно в ИАМА разработват план как да се процедира с товара, от който трябва да се откаже и фирмата, която го е поръчала. В такава ситуация единият от вариантите е той да бъде откаран в международни води, където количеството няма да повлияе по никакъв начин на околната среда.

Водолази трети ден обследват със специализиран робот товарния кораб "Вера Су", за да се реши как безопасно да бъде отворен хамбарът с амониевата селитра. Това съобщи водолазът Юлиян Георгиев пред журналисти на морската буна в Каварна след приключване на днешния оглед на заседналия край местността "Яйлата" плавателен съд.

По думите му корабът е като запечатан, няма промяна в състоянието му от последните няколко дни, лежи изцяло на дъното.

Все още не се знае какво е състоянието на превозвания карбамид, но няма изтичане в морето, каза водолазът. Според него няма предпоставки за екологичен инцидент.

Илиян Георгиев добави, че всеки ден на плавателния съд при прозорец от добро време работят по четирима-петима водолази.

При инспекцията на кораба задачата е по какъв начин да се отвори безопасно хамбарът и да се разтовари амониевата селитра, подчерта още веднъж водолазът.