Тестът в четвърти клас, според нашето изследване, е неефективен, манипулативен и стресира ненужно учениците, които са решили да се явят на него. Това се посочва в позиция от синдиката, подписана от нейния председател Юлиян Петров.

Синдикалистите допълват, че оценяването не е в завършек на етап, защото четвъртокласниците, които не са се явили на теста, могат безусловно да преминат в следващия клас, а тези, които са се осмелили да се подложат на изпит, са помогнали единствено на МОН да направи статистически анализ на успеваемостта.

Оценките от тестовете не се вземат под внимание при продължаване на следващия етап от образованието на учениците, посочват синдикалистите.

Според тях "за поредна година в тестовете има грешки, например в теста по български език при определяне на числителното бройно име, а редовете за диктовката са били недостатъчни, което допълнително е стресирало учениците".

Трудността на тестовете е съобразена с трудно усвояващите учебното съдържание ученици и с учениците роми, посочват от синдиката.

"Всички видове паралелни оценявания, които МОН иновира, са порочни, вредни и рушат авторитета на учителя и вековните традиции на българското училище", пише още в позицията на КТ "Подкрепа".

В нея се отбелязва, че най-точното мерило за успеваемостта в училище това са традиционните оценки - текущи, срочни и годишни, дадени от учителите за работата на учениците.

Очакваме МОН да преосмисли и отмени държавното външно оценяване в четвърти клас в интерес на здравето и психиката на децата, за да се избегне ненужният стрес на учениците и излишното претоварване на капацитета на образователната система, заявяват от синдиката.

Националното външно оценяване за учениците от четвърти клас беше въведено като задължително от бившия министър на образованието Даниел Вълчев. Целта бе да се провери нивото на усвоените знания от четвъртокласниците при завършване на начална степен на образование.

От учебната 2007/2008 г.  на т. нар. малки матури се явяваха и учениците от четвърти, пети и шести клас, като за седми клас матурите бяха обединени с изпита за кандидатстване в гимназиите.

През 2011 г., по времето на просветният министър Сергей Игнатов  националното външно оценяване за 5 и 6 клас отпадна по предложение на директорите на училища заради голямото натоварване в края на учебната година.