Над 100 000 ученици с допълнителна социално-психологическа подкрепа по проект на МОН
Предвидена е и работа с родители на деца от предучилищна възраст за намаляване на риска от преждевременно отпадане от образователната система
Над 100 000 ученици от училища във всички области на страната ще получат допълнителна социално-психологическа подкрепа по проект BG05M2OP001-5.001-0001 "Равен достъп до училищно образование в условията на кризи", реализиран от МОН. Той е финансиран от Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж", като възможност за преодоляване на последиците от пандемията от COVID-19.
С оглед новите реалности и предизвикателства Комитетът за наблюдение на програмата утвърди нови дейности, които ще бъдат реализирани до края на годината. Те включват тренинги за социално-психологическа подкрепа при различни видове кризисни ситуации. Предвидените дейности са пряко свързани както с превенция, така и преодоляване на негативните последици от преживени кризи и създаване на позитивна среда в училищата, която е предпоставка за по-висока мотивация за учене и по-добри образователни резултати. В училищата ще могат да се осъществяват обучения от външни специалисти, подпомогнати от класните ръководители. Тренингите могат да включват подкрепа и действия при евентуални случаи на пандемии и постпандемични състояния, заплаха от тероризъм в училищата, подкрепа при евентуални случаи на насилие, подкрепа при състояния на изострено чувство за заплаха на живота, бедствия и др. Новата дейност ще се реализира пилотно в училища с иновации в гражданското образование, като идеята е добрите практики да бъдат въведени и приложени и в останалите образователни институции. Освен учениците ще бъдат подпомогнати и над 2 000 педагогически специалисти и повече от 60 000 семейства на учащите се.
По проекта ще бъде подкрепено и включването на ученици от чужди образователни системи в училищната мрежа в страната, които вследствие на кризи се налага да мигрират, да се завръщат в България или да търсят убежище. Ще се изготви на методика за преподаване на български език на такива ученици, както и видео-учебно помагало - самоучител по български език. 1 500 учители от областите с концентрация на ученици от чужди държави през последната учебна година ще минат през специални обучения за работа с тях. Ще продължи и възможността за допълнително обучение по български език в детските градини. До сега тази подкрепа беше реализирана по проект "Активно приобщаване в системата на предучилищното образование" като основа за преминаването в училищно образование.
Ще бъдат осигурени и средства за възнаграждения на наетия до момента педагогически и непедагогически персонал в детските градини по проект "Активно приобщаване в системата на предучилищното образование" и финансиране на допълнителни обучения по български език за децата от предучилищна възраст.
Предвидена е и нова дейност насочена към интензивна работа с родители на деца от предучилищна възраст за намаляване на риска от преждевременно отпадане от образователната система.