Проверка установява, че все по-често шофьорите попадат на некачествени, многократно употребявани и дори неизползваеми части при ремонтите на старите коли. Регистрираните автосервизи у нас са над 6000. Според бранша обаче - 70-80 % от сервизите в страната работят "на тъмно", а предлаганите части са със съмнителен произход, съобщи Нова телевизия.

Може ли да се стигне до ремонт след ремонта и части-менте да доведат до опасни ситуации на пътя?

Преди месец Благовест Илиев поръчва дневни светлини за автомобила си от платформа за безплатни обяви в интернет. Според описанието: моделът е оборудван с мощни светодиоди от по един ват и алуминиев корпус. И осигуряват по-голяма видимост на пътя.

"Исках да купя дневни светлини с цел да ги монтирам на автомобила си и да не карам през светлата част на деня с включени фарове", казва той.

Получените фарове обаче по нищо не отговаряли на описаните в обявата характеристики. Мощността на диодите била с пъти по-малка, а корпусът - пластмасов. С което не покривали изискванията на ЕС за светлини на пътя.

"Фарът, според обявата трябва да е 4 вата, а корпусът му всъщност е пластмасов - няма как да се охлади, ако наистина е 4 вата - ще се стопят вътре. Това е в разрез с евродирективата", допълва той.

Въпреки това върху опаковките била изписана задължителната за ЕС маркировка за светлини на колите - Е4. С което, според Илиев търговецът заблуждава потребителите.

Според професионалния техник Георги Илиев качеството на светлините е съмнително.

"Надеждността на този продукт е на много ниско ниво и тук трябва да се пита кой е дал съгласие този продукт да има CE маркировка и да бъде продаван в ЕС. Може да се очаква с по-голяма яркост да свети фарът, т.е. да заслепява, съответно обратното - да не върши работа и да не осветява достатъчно добре", казва собственикът на автосервиз Георги Илиев.

При замерване закупените диоди показват мощност от 0.125 вата - с пъти под обявената в описанието.

Фалшификатите при авточастите имат не само кратък живот. Но и могат да застрашат безопасността ни на пътя, категоричен е автомобилният състезател Румен Дунев.

"При тези диодни крушки този процес на пречупване на светлината не се случва и те изглежда, че светят силно, снопът лъчи не попада на пътното платно, а попада в очите на насрещно движещите се шофьори, което ги заслепява и прави използването на тези крушки опасно", казва Румен Дунев от "Съюз на автосервизите"

Така мними търговци, необезпокоявано, предлагат части с неясен произход и качество във Facebook групи или платформи за безплатни обяви.