В средата на 2021 г. ще започне строителството на разширението на третата линия на столичното метро по бул. "Владимир Вазов" в участъка от откритата наскоро метростанция "Хаджи Димитър" до квартал "Левски Г", съобщи "24 часа".

Проектът за изпълнение на третия етап от изграждането на третата метролиния включва ново 3-километрово трасе с 3 метростанции, които ще обслужват кварталите "Хаджи Димитър" и "Левски Г".

Вече е в ход тръжна процедура за избор на изпълнители на 4-те обособени позиции, които формират участъка. Комисията, която трябва да оцени офертите на кандидатите да изградят разширението, трябва да излезе с решение през октомври.

Трасето е изцяло подземно, като три от обособените позиции обхващат строителството на станциите и тунелите към тях, а четвъртата - системите за управление на влаковете за целия участък, съобщи изпълнителният директор на "Метрополитен" ЕАД проф. Стоян Братоев.

Две от новите метроспирки - "Бул. Вл. Вазов" и "Стадион Георги Аспарухов", са разположени под пътното платно на булеварда, а станция "Тракия" - източно до него. Метростанциите "Стадион Георги Аспарухов" и "Тракия" са планирани да се изграждат по милански метод и открит способ в укрепен изкоп. А станция "Бул. "Вл. Вазов" ще се строи изцяло по открит способ.

Тунелите между станциите "Бул. Вл. Вазов" и "Тракия" са планирани за строителство по открит способ в укрепен изкоп, а тези между "Тракия" и вече работещата станция "Хаджи Димитър" - по нов австрийски тунелен метод.

Строителството на участъка е предложено за финансиране по новата Оперативна програма "Транспортна свързаност" (2021 -2027) с местно съфинансиране.

Очаква се през 2025 г., когато новият 3-километров участък бъде завършен, столичани и гостите на града да стигат само за 12 минути от крайния квартал "Левски Г" до центъра.

Предстои да стартира и търг за избор на изпълнител за разширението на третата линия от Военна академия "Г. С. Раковски" през "Слатина", зала "Арена Армеец" до УМБАЛ "Света Анна" на бул. "Цариградско шосе". Трасето е 6 км и ще има 6 метростанции. То също е предложено за финансиране по новата Оперативна програма "Транспортна свързаност".

"Имаме готовност строителството на двете разширения да върви паралелно. Изграждането на участъка през "Слатина" ще отнеме около 4 г. Предвиждаме цялата трета линия да има 21 км трасе с 21 станции и да вози над 200 000 пътници дневно", обясни проф. Братоев.

С изграждането на двете разширения на третата метролиния влаковете ще минават през станциите на 3 мин в час пик.

Плановете са със строителството на цялата трета линия метрото да превозва над 650 хиляди души дневно и да заема над 50% дял в системата на столичния градски транспорт.

След Нова година третият метролъч стига до Горна баня

В началото на 2021 г. столичният район "Овча купел" ще се сдобие с метро. Тогава се очаква да бъдат пуснати четирите метростанции - "Овча купел", "Мизия", "Овча купел 2" и "Горна баня", в които вече започнаха изпитания на трасето. Според прогнозите четирите нови станции на третата линия ще се ползват от 50 000 души на ден.

Сред тях ще бъдат и пътуващите по жп линията София - Перник. Те ще имат директна връзка с най-бързия и удобен обществен транспорт, след като на последната метростанция - при околовръстния път при "Горна баня", ще отвори малка жп гара, построена с изграждането на третата метролиния.

Освен това покрай новите станции в "Овча купел" се изграждат и 3 буферни паркинга, в които ще има общо 650-700 места.