Масово караме коли над 13 г., а 1 441 248 автомобила вече имат екостикер с чип. Това са близо половината от около 3-те милиона моторни превозни средства, които подлежат на технически преглед според данни на "Автомобилна администрация" към 31 декември 2021 г.

Оказва се, че масово се карат много стари коли, които и много цапат въздуха.

480 529 автомобила, минали на преглад, са получили първа екогрупа (б.р. - това са колите, които отделят най-много вредни газове).

В екогрупа 2 попадат 173 802 автомобила, в трета са 461 345, а в четвърта група - 170 896.

Най-малко са електрическите коли - 2192, които са в пета група, които са с нулеви вредни емисии.

И ако трябва да се направи рекапитулация излиза, че 30% от автомобилите, минали на технически преглед, са стари - първата им регистрация е направена между 1992 и 1996 г. Тези от втора и трета група също са стари, а така излиза, че близо 85% от автомобилте са над 13 години.

С въвеждането на стикерите общините вече могат да определят зони, в които коли с ниска екокатегория, да не могат да влизат. Към момента нито една българска община още не е въвела такава зона.

В София има изготвен проект за наредба, но още не е гласувана в столичния общински съвет.

Интересно е да се отбележи, че още преди да е изцяло въведена тази мярка срещу замърсяването в градовете, се заговири за спиране на екостикерите.

Няколко пъти министърът на електронното управление Божидар Божинов каза, че цялата информация за дадена кола я има в базата на МВР. Респективно по регистрационния номер на колата може да се извади и нейната екокатегория от техническия преглед.

Също така вероятно ще отпадне и контролния талон за шофьорите, което бе предложение на "Да, България". Сега предложенията се подкрепят от новия министър на електронното управление Божидар Божинов. Мярката цели намаляване на административната тежест. Според министъра синия талон не е нужен и цялата информация я има в системата на МВР. Шофьорите ще могат да проверяват колко дължат при наличие на фиш, а не както в момента само да знаят, че имат невръчен документ. Също така ще може да се заплаща и онлайн.

"Оценка на системата може да бъде направена, когато всички превозни средства минат по веднъж на технически преглед (следователно поне след една година от въвеждане на новия стикер) и общините започнат да въвеждат забрани за влизане на МПС от определени групи в зони с ниски емисии на вредни вещества на тяхна територия.

Също така ефект от новите стикери може да се търси след свързване на средствата за измерване в техническите пунктове с информационната система на ИААА. Вече започна процеса по свързването им.

Държавата не е изразходвала публични средства за изграждането на тази система и въвеждането на новите стикери", съобщиха от ИА "Автомобилна администрация" за Dir.bg.