КЗК иска регистър за собствениците на всички медии
Комисията настоява за прозрачно финансиране при ползването на публични средства
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) прие секторен анализ на конкурентната среда на медийния пазар в България, съобщиха от Комисията.
В анализа КЗК иска регистър за собствениците на всички медии и прозрачно финансиране при ползването на публични средства.
В документа пише, че се наблюдават недобросъвестни практики при отчитането на абонатите на платформените оператори. В резултат има влошаване на пазарните условия и изкривяване конкуренцията на пазара на разпространение на телевизионни програми, както и на пазара на телевизионно съдържание. В тези условия, възстановяването на пазарната среда би следвало да се търси в провеждането на политики за изчистване на "сивия сектор", за да могат да настъпят пазарните ефекти,посочват от КЗК.
С оглед установената тенденция за осъществяване на дейност от медийните участници едновременно на няколко медийни пазари, както и с цел наблюдаване на съществуващите вертикални ефекти и ниво на медийна концентрация, Комисията счита за удачно създаването на регистър, съдържащ информация относно крайните собственици на всички видове медии и разпространители на медийно съдържание, пише в документа.
Като друг проблем в анализа се откроява насочването на основната част от рекламните бюджети към големите медийни групи, което поставя на изпитание оцеляването на по-малките участници, поради което Комисията смята, че всички допълнителни финансирания (извън установения начин на финансиране или бизнес модел) на участници на съответните пазари с публични средства, в т.ч. целеви средства по програми, следва да се извършват при ясни правила, прозрачни, недискриминационни условия и осъществяване на ефективен контрол.
Относно посочения от част от пазарните участници проблем, за липсата на надеждна информация за тиражите на печатните издания, КЗК препоръчва да се обсъдят от компетентните органи и съответните заинтересовани страни, направените в тази връзка предложения на браншовите организации и заинтересованите страни, с цел предприемане на политики за тяхното решаване.