Полицейската операция за установяване на нарушения, свързани с шофиране след употреба на алкохол и наркотици, организирана от Eвропейската организация на службите на пътна полиция (TISPOL) се проведе от 4 до 10 юни на територията на страната ни. В хода й са проверени общо 193 66 водачи на моторни превозни средства. Установени са 387 нарушения, от които 296 - за шофиране след употреба на алкохол, а 91 - за управление на моторни превозни средства след употреба на наркотични вещества и техните аналози, съобщиха от МВР.

Според данните най-много нарушения, свързани с шофиране след употреба на алкохол, са установени на територията на ОДМВР-Бургас - 23, и на СДВР - 20. Най-малко са те на територията на Монтана и Сливен.

Статистиката сочи, че отново София и Бургас са с най-много засечени случаи на управление на МПС след употреба на наркотични вещества - СДВР - 15, ОДМВР-Бургас - 9. Такива нарушения не са констатирани във Враца, Кърджали и Силистра.

В рамките на операция са установени и 8 издирвани лица.

За сравнение, при предишната операция, проведена от 11 до 17 декември 2017 година, са проверени общо 19 070 водачи и са засечени 297 нарушения - 246 са на водачите, шофирали след употреба на алкохол, и 51 - управлявали МПС след употреба на наркотични вещества, уточниха от МВР.

Неволното превишаване на позволената скорост е най-разпространеното рисково действие на българските шофьори, показва национално представително изследване след 1000 активни водачи на моторни превозни средства, направено през април чрез анкети и преки интервюта.

Според данните неправилното планиране на маршрута и попадането в задръстване е втората най-често срещана ситуация, в която в влизат 56 процента от водачите на МПС. Според проучването 55 процента от шофьорите често натискат рязко спирачките, защото късно забелязват, че колата пред тях вече е намалила скоростта на движение. Другите рискови прояви на водачите на МПС са късното изключване на дългите светлини - 54 процента от водачите, неразрешеното паркиране - 53 на сто, и други.

Като цяло българските шофьори оценяват високо своите умения зад волана. Мнозинството от шофьорите оценяват собствения си начин на управление на колата като нискорисков, а този на останалите водачи - като рисков, показа още проучването.

Според изследването хората с висше образование и живеещите в София са с по-рисково поведение на пътя от по-слабо образованите и живеещите в провинцията.

Най-рискови са шофьорите с най-малък (2-5 хил. км) и най-голям (над 50 хил. км) годишен пробег. По-агресивни на пътя са водачите на автомобилите с над 180 конски сили.