"Къртицата" започва да копае тунелите на метрото към "Слатина"
В момента се изграждат общо 10 нови метростанции, които трябва да са готови до две-три години
На 6 февруари ще бъде даден официален старт на работата на тунелопробивната машина, т. нар. "къртица", която ще изгражда тунелите за разширението на метрото през столичния квартал "Слатина", съобщиха от Столична община.
Тунелопробивната машина "Витоша" ще тръгне от стартовата шахта на станцията при бул. "Цариградско шосе" в посока към метростанцията до зала "Арена 8888 София" и София Тех парк.
Машината тежи 1600 тона, дълга е около 86 метра, а главата ѝ е 9,4 метра в диаметър. Предвижда се тя да постига среден напредък по над 10 метра на ден, допълват от администрацията на Васил Терзиев.
Строителството на тунела трябва да приключи до средата на 2026 г., а цялата отсечка да бъде пусната в експлоатация през 2027 г. Това според СО "ще даде възможност на 75 хиляди столичани да се придвижват по-удобно и бързо".
Общата стойност на проекта е 540 млн. лв. без ДДС, от които 106,6 млн. лв. от Кохезионен фонд и 433,4 млн. лв. заем от Европейската инвестиционна банка и съфинансиране.
От СО добавят, че в момента се изграждат 10 нови метростанции:
- три по бул. "Владимир Вазов" през "Подуяне";
- шест станции през ж.к. "Слатина" до "Цариградско шосе";
- метростанция на бул. "Панчо Владигеров" по линията на "Сливница" - "Обеля".
Плановете са новите метростанции да бъдат готови през 2027 г. С тях метрото ще поеме 46% от дневния пътникопоток.
Участъкът на метрото през "Подуяне" - кв. "Х. Димитър" - ж.к. "Левски" е изпълнен почти на 70%. Изграждането на трасето от 3 км трябва да завърши в средата на 2026 г. С новите 3 станции още над 40 хил. души ще ползват метрото. Трасето ще спомогне за намаляване на трафика в участъка с около 25% и на вредните газове с няколко хиляди тона годишно. Участъкът се финансира от Плана за възстановяване и устойчивост в размер на 217,5 млн. лв. без ДДС, добавят от администрацията на Терзиев.
Разширението на Линия 3 през ж.к. "Слатина" до "Арена 8888 София" и "Цариградско шосе" пък започна да се строи в края на 2023 г. Трасето е дълго 6 км, ще има шест станции и трябва да е готово през 2027 г. Изпълнението средно за участъка е около 25%.
Изграждането на метростанция на бул. "Панчо Владигеров" в кв. "Обеля", между "Сливница" и "Обеля" и връзка с метродепото в кв. "Обеля" започна през ноември 2023 г. и трябва да приключи през есента на 2026 г. Дейностите в участъка са завършени на 30%. Общата стойност за изпълнение на проекта е 23,2 млн. евро., които ще се осигуряват от държавния бюджет.
През 2025 г. предстои, без да спира експлоатацията на метрото, да се отворят новите тунели и да бъдат присъединени към мрежата на метрото. След като новата станция бъде готова, общо 12 000 души от три жп направления и жители от "Обеля" и "Модерно предградие" ще могат да използват метрото. Новата метроспирка ще е четвъртата интермодална станция - удобна връзка на метрото с жп мрежата (влаковете от Драгоман, Кюстендил и Божурище) и автобусния транспорт, отбелязват от СО.
След реализацията и на трите нови участъка общата дължина на линиите на метрото ще достигне 61 км с 57 метростанции, а делът на метрото в системата на градския транспорт ще е около 50%, или над 650 хил. пътника дневно.
Успоредно с изграждането на 10-те нови метростанции се извършват предварителни проучвания за бъдещи разширения на метрото към "Студентски град" и към долна лифтова станция на Симеоновския лифт.
Кметът Васил Терзиев коментира, че метрото е стратегически проект за София и за качеството на живот в града и припомни, че на 28 януари се навършват 27 г. от откриването на първата отсечка в София.