Четвъртото издание на конкурса за добра журналистика на Dir.bg Web Report приключи на 11 юни. Над 100 участници се бореха за победа в различни категории с повече от 300 материала. Победителите бяха обявени, а наградите им връчени на специална церемония в клуб "Перото" в НДК.

Кой е Калоян Константинов?

Калоян Константинов започва кариерата си, когато е на 18 г., в сп. "Vice" и продължава като редактор в OFFNews.bg. Там получава 2 награди и няколко номинации за текстовете си, а анализите и коментарите му са споделяни от десетки медии и четени от стотици хиляди души.

Освен като журналист, Калоян е работил в Англия, Тунис и България по международни проекти, свързани с Целите за устойчиво развитие на ООН, и като про боно лектор по медийна грамотност. Участвал е в международни политически и културни форуми и проекти в Иран, Египет, Кюрдистан, Белгия, Германия, Австрия, Шотландия, Сърбия.

Статията, с която Калоян е отличен в конкурса на Dir.bg Web Report е "Как бяха откраднати 150 тракийски колесници от България" и в нея става дума за контрабандата за милиони, която унищожава българското културно-археологическо наследство, правейки го невидимо и несъществуващо за обществото.

Обърнахме се с няколко въпроса към победителя в категория "Култура и изкуство" Калоян Константинов - говорим за бъдещето на българското археологическо наследство и начините то да бъде спасено, както и за проблеми на медийната среда в България. Питам го за текста, развълнувал журито на тазгодишния конкурс на Dir.bg Web Report, и как темата му е станала интересна, за да направи такъв подробен разследващ материал.

"За темата са писали много колеги през годините, но сякаш липсваше подобен напоителен и обширен материал. Да ме прощава някой колега, ако е писал подобно нещо, но съм го пропуснал. Конкретно към казуса с Караново ме насочи преди няколко години колегата Евгени Димитров, който от самото начало помага на археолозите в борбата им с некадърните власти в Нова Загора и в министерствата.

Стана ми болно и мъчно, че подобно световно историческо наследство бива с лека ръка унищожавано и на никого в държавата освен на археолозите Веселин Игнатов, Калоян Праматаров и още няколко души не им пука. След това се задълбочих и излязоха страшни ужаси наяве..."

Според Калоян Константинов начинът държавата да има реална, стратегическа и смислена политика по отношение на опазването на археологическите ценности по нашите земи е да бъдат избирани отговорни, кадърни и добронамерени политици.

"Рибата се вмирисва откъм главата. Силно се надявам, че скоро ще настъпи някаква положителна промяна, защото в България вече почти не останаха съкровища за крадене, паметници на културата за рушене, пари за крадене, хора за тормозене. Страната ни е опустошена от над 30 г. варварски и мутренско мародерство. Ни повече, ни по-малко.

В разследването се посочват някои стъпки, които да бъдат взети за опазване на археологическото ни наследство. У нас все още има достатъчно добри адвокати и археолози, които лесно да посочат какво да се промени. Но също така трябва и да спазваме и налагаме законите. И най-добрият закон е безполезен, ако хората и политиците нехаят за него."

Разговорът ни продължава с въпросът защо такива конкурси са важни и какво могат да очертаят те за медийната среда, в която се намираме. Според Калоян Константинов конкурси като Web Report са важни, защото насочват вниманието на публиката и гилдията към качествената журналистика и показват, че тук все още има интелигентни и свободомислещи журналисти и читатели.

"Повечето журналисти и материали в конкурси като Web Report или го правят като хоби, или отделят страшно много време извън ежедневните си дописки, за да създадат нещо истински важно и задълбочено. За съжаление, повечето редакции не могат да си позволят да имат журналисти, които пишат само един материал за една седмица - колкото и добър да е той. И затова повечето колеги влагат сърцето, душата и често пъти парите си, за да създадат подобен материал.

И знаете ли често пъти какво получават насреща? Коментар от някой във ФБ, който е прочел само заглавието и анонса: "Много тъпо", "Пълни глупости", "Колко ви плаща Америка"..."

Журналистиката и писането днес са поставени пред много предизвикателства. Едно от тях е бумът на социалните медии и честото им смесване с журналистиката. Има ли бъдеще тя, ако гледаме посоката в която се развива - Туитър, Фейсбук, Тик-Ток?

"Виждам развитието на медиите като спирала надолу, за съжаление. Сравнението между качествените медии и Фейсбук, Тик-Ток и т.н. може да бъде по-лесно разбрано като говорим за храна. И по-точно здравословна храна (традиционните разследвания) срещу хамбургерите, шоколадите и колите (Тик-Ток, Инстаграм и т.н.). Едното струва скъпо, не е толкова вкусно и отнема време и усилие да се направи. Другото е евтино, много вкусно и много бързо за набавяне."

Конкурсът Web Report 2021 се проведе за четвърта поредна година, организиран от най-големия български интернет портал Dir.bg. Журналистическото състезание предизвиква авторите, които пишат по важни за обществото теми да премерят сили с други като тях, давайки още една трибуна на добрите примери в журналистиката.

Цялата информация за конкурса за добра журналистика на Dir.bg, както и кои са участниците с авторски материали можете да намеритe на сайта webreport.bg или на Facebook страницата на конкурса Web Report 2021.

Водещи имена в българските медии оцениха авторските материали: Владимир Жеглов (Основател на Dir.bg и почетен председател на журито), Антон Хекимян (Директор "Новини, актуални предавания и спорт", bTV), Евгения Атанасова (Журналист и продуцент, БНТ), Анна Заркова (Журналист и писател, член на УС на СБЖ), Ива Дойчинова (Директор на Радио "София", БНР), Методи Владимиров (Водещ и продуцент, NOVA), Ваня Николова (Журналист, сценарист), Владимир Йончев (Гл. редактор, OFFNews.bg), Елица Николова (Гл. редактор, списание "Мениджър"), Галина Александрова (Гл. редактор, 3e-news.net), Найден Тодоров (Председател на Асоциацията на спортните журналисти в България), Евгени Димитров (Основател на агенция "Булфото"), Илияна Захариева (Директор "Корпоративни комуникации", А1).Генерални партньори на конкурса са A1 и Dundee Precious Metals. Партньори на конкурса са Hendrick's, Black Sea Gold, TBI Bank и Балдаран.

Web Report се провежда с официалната подкрепа на Съюза на българските журналисти. Медийни партньори на конкурса са БНТ, БНР, БТА, bTV Media Group, NOVA, списание "Мениджър", телевизия ММ и агенция "Булфото".