Какво (не) знаем за е-винетката
Не е задължително да валидираме годните хартиени стикери, но може да ни спрат за проверка
Само месец ни дели от най-голямото нововъведение в системата на българските пътища през последните години. Хартиената винетка ще бъде заменена от електронна за леките коли, а продължава работата по въвеждането на тол такси за камиони и автобуси. Те ще плащат за изминато разстояние след 16 август.
Новите електронни винетки ще се купуват през сайта bgtoll.bg, мобилно приложение, терминали за самообслужване и, както преди - в търговската мрежа. Цените остават същите, като се въвежда и уикенд винетка за 10 лв., която ще важи от 12 ч. в петък до края на неделния ден.
От 17 декември започва продажбата на е-винетки, като притежателите на старите винетки ще могат да ги валидират така да ги трансформират в електронни.
Валидирането обаче не е задължително, просто ще носи някои предимства, подчерта в студиото на "Тази сутрин" по bTV проф. Олег Асенов от пътната агенция.
"Препоръчваме тези винетки да бъдат заверени. Ако не я преобразува, потребителят не е нарушител. Единственото неудобство е, че органите за правоприлагане могат да го спрат за проверка", посочи експертът. Той съветва при всяко положение да оставим стикера на стъклото.
Асенов допълни, че е много важно при купуването на електронна винетка да въведем правилно всички данни, защото корекциите на грешки ще могат да се правят само в пункт на АПИ.
Не полицаи, а ТОЛ полицаи
Дали сме изрядни на пътя - с платена винетка и тол такса, вече няма да следи КАТ. Това ще правят мобилни камери, разположени по републиканската пътна мрежа и т.нар. "тол полиция". Тя ще използва специално оборудвани и обозначени автомобили.
"Предвижда се автомобилите да бъдат окомплектовани с LED дисплеи, така че да дават указания на другите автомобили: "Спри", "Последвай ме" и т.н, на три различни езика", обясни директорът на фирмата, която оборудва колите - Румен Червенков.
Върху всяка кола са монтирани GPS устройства, камери и допълнително осветление. Когато "дебне", автомобилът е на платното, обърнат със задната си част в посока на движението. В реално време, буквално за секунди, камерата прави връзка с дата център, в който по регистрационен номер се проверява дали автомобилът е с платена винетна такса.
"Тази информация обаче се подава на следващото превозно средство, което е някъде по трасето, който има за цел да спре автомобила и да го санкционира", посочва Червенков. Служителите на ТОЛ полицията имат право да санкционират, но само половината от тях могат да проверяват превозните средства.
Ако ТОЛ полицията ви хване в нарушения трябва да платите на място т.нар "компенсаторна" такса. За леките автомобили санкцията е 70 лв. Плащането в брой е невъзможно, защото колите са оборудвани само с ПОС терминали.
Ако не платите санкцията на място или през банка в 14-дневен срок, следва глоба - очаква се размерът да е 300 лв. за лек автомобил.
Всички над 100 автомобила ще да бъдат напълно готови с оборудването до 17 декември тази година, увериха от пътната агенция.
Сгрешена ли е системата?
Защо електронната винетка не е по-евтина от хартиената, при положение, че вече не се налага да се плащат 5 лв. за всеки стикер? Това е един от въпросите, които Институтът за пътна безопасност задава. Според Диана Русинова от организацията ставаме свидетели на скрито вдигане на винетката.
"Разходите не намаляват, трансформират се от един тип разход в друг", отговор и Асенов. Той посочи, че се развива търговската мрежа и има много по-сериозно правоприлагане.
Друг проблем, който виждат в неправителствения сектор, е, че договорът за изграждането на електронната система е претърпял сериозни промени и, ако в началото е имало доказване на ефективност и функционалност преди плащане, докато сега, според Русинова, ситуацията е: "Давам ви един продукт и ви казвам "Оправяйте се, платете го".
Асенов беше категоричен, че системата се тества непрекъснато и в реална среда.
Институтът за пътна безопасност в близките дни ще разпространи повече информация за съмненията си около е-винетките.