В прокуратурата вече има сигнали за изборни нарушения, съобщи главният прокурор Иван Гешев пред журналисти, след пресконференция в Националния пресклуб на БТА. Той отбеляза, че и за тези избори няма да има съвместен щаб с Министерството на вътрешните работи, въпреки че има такова изискване. Гешев припомни казано от служебния вътрешен министър Иван Демерджиев, че няма нужда от обща заповед за подобен щаб. Една такава заповед показва кой за какво е отговорен, но ще работим както се налага, заяви главният прокурор.

Той допълни, че такъв щаб е направен с ДАНС и за него няма значение дали има заповед за общ щаб, но е важно да има взаимодействие между институциите, за да се предотвратят нередности при изборите.

Гешев обясни, че не е запознат с искането на служебния министър на правосъдието Крум Зарков към Конституционния съд за задължително тълкуване на осъществявания от главния прокурор "надзор на законност". "Това, което мога да кажа е, че това искане не почива на легални основания. Видимо не се прави разграничение между "надзор на законност", който осъществява главният прокурор върху прокурорите и "надзор на законност", който могат да осъществяват останалите прокурори. Принципът на разделение на властите предполага и контрол върху властите. Това е част от демократичната държава", допълни Иван Гешев.

По повод катастрофата миналата вечер край София, при която има осем ранени и един загинал, има данни че шофьорът, предизвикал инцидента, е употребил сериозни количества алкохол, посочи Гешев. Той отчете ръст на престъпленията, свързани с управление на моторни превозни средства след употреба на алкохол и наркотици в стотици пъти. Според Гешев този проблем е много сериозен и липсва единна политика на държавата. Не е работа на неправителствена организация да иззема инициативата и да движи и координира държавните институции, смята главният прокурор. Тъжно е, че държавата не си върши работата, посочи той. По думите му "даваме жертви като един локален конфликт".

Главният прокурор изрази мнение, че трябват и законодателни промени. Според него, когато става въпрос за управление на моторно превозно средство след употреба на алкохол и наркотици, от което е последвало пътнотранспортно произшествие със смърт и тежки телесни повреди, подобно деяние трябва да се квалифицира като умишлено престъпление и да се наказва с по-високо наказание.

Пътната безопасност е елемент от националната сигурност. Повече от десет години сме най-опасната страна за движение в ЕС с малки изключения, има заплаха за националната ни сигурност, посочи председателят на УС на Института за пътна безопасност Богдан Милчев. Като причини той маркира политическата нестабилност, неглижиране от институциите като досаден служебен ангажимент на пътната безопасност, както и нарушената координация между тях. Институциите не си говорят помежду си и жертва сме хората, които се движим по тези пътища, допълни Милчев.

Според него политическата нестабилност също е фактор, който влияе на безопасността по пътищата.

"Корупцията на пътя убива", каза още Милчев.

По време на дискусията стана ясно, че по пътищата у нас към момента се извършва спешна рехабилитация - подмяна на пътни знаци, полагане на маркировка.

На срещата не присъстваха представители на МВР, макар и това да е било обещано. 

Милчев обясни, че е получил лично потвърждение от министъра на вътрешните работи Иван Демерджиев, че ще присъства на срещата, но представители на МВР липсваха. "Няма представител на МВР, Демерджиев и екипът му са жертва на политическото противопоставяне. Обявявам война на политическото противопоставяне между институциите", съобщи Милчев. Той посочи, че корупцията ни убива - нито редовното, нито служебното правителство не пожела да извърши одит на пътищата.

"Има реална опасност за националната ни сигурност. Ние продължаваме да бъдем най-опасната страна в Европейския съюз за пътуване по пътищата, с малки изключения на моменти от страна на Румъния. Зачестилите произшествия дават ясна предпоставка да заключим, че има реална опасност за националната ни сигурност", заяви Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.

Според него причина за това е, че през последните три години са налице политическата нестабилност и това води до нарушена координация между институциите.

Захари Христов, заместник-министър в МРРБ заяви, че вече има видими резултати от тяхната работа. Той обясни, че вече публикуват всичко в сайта на АПИ, за да има прозрачност. "Първата и голяма крачка към осветляване на сектора - гражданите могат да видят кой и какво върши. Всичко ще бъде видимо. Предприели сме множество действия за безопасност на пътищата", посочи Христов.

Иво Иванов, председател на АПИ каза, че много ударно са предприели действия за осигуряване на пътна безопасност. "Сменят се пътни маркировки, пътни знаци, почистване на мантинели и други дейности", посочи той. Иванов посочи, че АПИ може да оказва влияние по пътя с тези неща.