В края на октомври парламентарната комисия по транспорт гласува актуализация на правилата на ЕС относно интелигентните транспортни системи. Целта е да се подобри цифровизацията на транспортния сектор, да се осигури безопасността на участниците в движението, да се намалят и екологичните последици. 

Директивата имаше нужда да се развие и да включи нови услуги в обхвата си, коментира Андрей Новаков, евродепутат от Европейската народна партия: 

"Например информация, резервация, продажба на билети за мултимодални пътувания, които да включват самолет, влак, кораб, да се защитят правата на пътниците, за да знаят във всеки един момент при отменени полети или влакове какви са обезщетенията, на които могат да разчитат. Не на последно място и да се намали въглеродния отпечатък върху природата от използването на отделните видове транспорт... Директивата ще обхваща и приложенията, които намират и резервират пътувания, съчетават градски транспорт, автомобили под наем, велосипеди, влакове..."

Цифровата трансформация е път към ефективен и безопасен транспорт. Новите правила ще позволят на потребителите да плануват пътуванията си, като разчитат на транспорта във всяка една страна, посочи още Новаков: 

"Най-вече да може да го резервира благодарение на тези платформи и да знае, че във всеки един момент правата са му гарантирани от ЕС, без значение какъв вид транспорт използва, как е платил и къде в съюза пътува. Идеята е всички видове транспорт, включително микротранспорта в града да бъде част от обхвата на директивата и във всеки един момент да си защитен. И в същото време потребителите да се насърчават да използват такъв вид транспорт, който цапа по-малко. Тези умни системи могат да са ефективни във връзките между различните методи на транспорт и комбинирането им. Пример за това са апликациите и приложенията, които предлагат на пътниците разнообразни комбинации от няколко вида транспорт. Внедряването на автомобилна мобилност също е приоритет, цифровата трансформация е безспорно пътят към по-ефективен и по-безопасен транспорт". 

Според редица изследвания един от най-сериозните проблеми в големите градове са тапите в трафика, които водят до отрицателни икономически, социални, здравословни и екологични последици. Възможно решение за намаляване на тапите, за подобряване на транспортната услуга, за създаване на комфорт и удобства при пътуването е прилагането на интелигентните транспортни системи. Те съдействат за намаляване на задръстванията и улесняване на придвижването в градовете; повишаване организацията на градския транспорт; ограничаване на замърсяването на околната среда; въвеждането на интегрирани транспортни услуги и инфраструктура, които предоставят равни възможности за ползване от различните групи население и не на последно място повишаване на сигурността и безопасността на градския транспорт. 

Проблемът с въвеждане на интелигентни транспортни системи е фундаментален и е свързан най-вече с осигуряване на пътната безопасност, не е за пренебрегване и финансовата страна, каза Диана Русинова, експерт в Европейски център за транспортни политики: 

"Проблемът е фундаментален, защото 2% от БВП на ЕС всяка година се "похабява" заради пътнотранспортни произшествия, това са около 2 млрд. евро. Това са пари, които биха могли да бъдат използвани за образование, култура, наука, а ние ги харчим за щети по пътна инфраструктура и за загинали и тежко ранени граждани... Приветстваме въвеждането на съвременни интелигентни системи, с които да можем да управляваме на първо място риска и проблеми като опазването на околната среда, подобряването на качеството на въздуха чрез недопускането на по-замърсяващи пътни превозни средства в центъра на градовете. Високите технологии са гаранция за по-голяма устойчивост в сектор "Транспорт". Добавената стойност от ИТС е огромна..." 

Последвайте ни в: Spotify - Google Podcasts - Anchor - Breaker - Pocket Casts - RadioPublic

Въвеждането на високи технологии в транспорта е част и от философията на пакета "Мобилност", а в редица градове у нас са въведени системи за контрол на трафика- сред тях са Столична община, Пловдив и Стара Загора и Бургас: 

"Говорим за системите, с които се управляват светофарите, за интелигентните спирки, бързите автобусни линии на Бургас, например. Аз се връщам и на пакета "Мобилност", който насърчава транспортните компании за въвеждане на по-високи технологии и по-съвременни системи. Времената за управление и почивка ще бъдат много по-строго контролирани с навлизането на т.нар. тахограф от второ поколение. Информационните технологии са много пряко свързани с безопасността, все повече съвременни автомобили имат възможност да четат знаци, пътни маркировки. Дори в последния работен документ от 2019 година на ЕС именно интелигентните автомобили и повишаването на техния брой е един от фундаментите, които се залагат като основен принцип за постигането на по-дългосромчни цели, например намаляване на жертвите и ранените..." 

Според евродепутатите данните за ограниченията на скоростта, ремонтните работи по пътя и произшествията също трябва да бъдат достъпни в приложенията за мобилност. По този начин движението ще стане по-безопасно, а участниците в него ще бъдат по-добре информирани. Предлага се още включването и на инфраструктурата за алтернативни горива и лоши пътни условия, както и системата eCall за автоматични безплатни повиквания до телефон 112 в случай на тежко пътнотранспортно произшествие. 

Очаква се директивата да бъде разгледана в пленарна зала до края на годината, след което да бъде приложена в националните законодателства. 


 

Съдържанието е предоставено от европейската радиомрежа Euranet Plus, която се състои от 13 водещи медийни оператори в Европейския съюз. Материалът е продуциран от БНР и достига до вас благодарение на партньорството с Dir.bg.