От днес ще може да се издават електронни рецепти, но хартиеният им вариант все още не отпада. Това съобщи пред журналисти заместник-министърът на здравеопазването Жени Начева.

По думите й държавата е изпълнила ангажимента си, Министерството на здравеопазването е дало "ключ" към възможността да има електронна рецепта.

"Държавата обеща на 18 декември да има електронна рецепта и това вече е факт. Двете наредби, които уреждат това, са обнародвани в Държавен вестник и влизат в сила от днес. Модулът, който държавата трябваше да изработи е вече готов и от днес всеки личен лекар и аптека могат да издават електронна рецепта", каза Начева.

Все още обаче в този процес не са обхванати всички аптеки и лични лекари. Причината е, че модулът, изготвен от МЗ е основен, а софтуерните компании, които поддържат софтуерите в кабинетите на семейните лекари и на аптеките ще трябва да им инсталират модула, което ще отнеме известно време. До момента са обхванати 5 аптечни вериги, обясни Начева и подчерта: "Разчитаме на софтуерните компании да инсталират модула на клиентите им, допълни тя, цитирана от БТА.

"Към момента електронната система не е задължителна, каза още Начева, но не посочи какъв е периодът на адаптация на лекарите и аптеките към промяната на софтуерите. След време електронната рецепта и електронното направление напълно ще заменят хартиеният им вариант.

По думите й електронизацията дава възможност за пълна прозрачност при предписването и издаването на лекарства.

За издаване на електронна рецепта пациентът трябва да посети личния си лекар, добави Начева. Изключение за посещение ще се прави за болните от COVID-19, каза още тя.

 

"Електронните рецептите не заменят физическия преглед при личните лекари. За всеки преглед ще се издава амбулаторен лист. Рецептата е само средство, което улеснява пациентите и лекарите. С тях ще има пъна прозрачност за предписваните лекарства", изтъкна заместничката на Костадин Ангелов.

Начинът за идентификация ще бъде или с QR номер на амбулаторния лист, към който е издадена рецептата или чрез ЕГН и дата на издаване на рецептата, уточниха от информационно обслужване. Както и хартиената, и електронната рецепта ще може да бъде еднократна или многократна, т.е. такава ще може да се използва и за хронично болните пациенти.

Подготвени са стикери, които ще бъдат раздадени на медицински лаборатории, диагностично-консултативни центрове и аптеки, даващи информация на пациентите, че работят по електронен начин.

Практиките на други европейски държави показват, че електронното управление улеснява достъпа, както и показва какви дейности и лекарства са изписани на всеки пациент. Няма да се откажем от електронното управление, подчерта Начева и обясни, че, когато електронните рецепти се отчитат в НЗОК, минават през същите форми на предварителен контрол, през какъвто преминават и хартиените рецепти.

Електронните рецепти влизат в сила 18 дни, след като личните лекари започнаха да издават и e-направления за PCR-тестове.