"По казуса с "Пирогов" се сблъскаха два принципа. Единият е строг правов ред, а другият - проява на човещина". Това каза пред Нова телевизия бившият директор на лечебното заведение доц. Спас Спасков.

„Когато проявяваме човещина, то тогава сме склонни да нарушаваме определени правила. Когато лекарите проявяваме човещина, и имаме единични случаи - лекарите нарушаваме тези правила в полза на пациента, допълни той.

Според бившия шеф на най-голямата спешна болница, когато един лекар и пациент се разберат, че той ще бъде приет по документи, но няма да е там, това е нарушение. Но когато лекар и пациент се договорят - това нарушение донякъде е допустимо.

"Тежко е да се доказва кой е прав и кой лъже. В случая има преекспониране на новината, което води до много бързи реакции. Доколко те са обективизирани с документи и аргументирани е друг въпрос. Преекспонирането вреди по-скоро на цялостния спор по темата в системата, отколкото да помага. НЗОК, откъдето започна всичко, си направи проверките съгласно Закона за здравното осигуряване и е казала, че има определен брой надписани пациенти. И съответно е изискала една сума да бъде върната", коментира пък здравният икономист Аркади Шарков.

По думите му спорът между болницата и касата трябва да остане институционален.

"Ако е вярно, то парите следва да бъдат върнати. И тъй като тази проверка няма да бъде единствено на "Пирогов", а се извършват подобни и в други болници - би следвало парите да бъдат възвърнати. А дебатът за това - кое е било надписано и кое не - ако някой иска да оспори нещо, би следвало да отиде в съда, а не в медиите", категоричен е той.

И добави: " Излизането на този дебат в медийното пространство води до негативи - както за пациентите, така и за лечебното заведение, а и за здравната система".