Най-важният съвет преди да посетите Будва - най-красивото място в Черна гора, е преди това да не сте били в Дубровник. В такъв случай поредната спирка от нашите западнобалкански маршрути ще ви очарова и ще ви покори.

В малките държави като Черна гора повечето неща са малки. Будва не прави изключение. Тя има сравнително голяма зона наоколо, наричана Будванска Ривиера. Но с малки хотели покрай морето. И самият град е като тях - малък.

Още по-малка е неговата стара част, която е пример за чудесно запазена характерна адриатическа архитектура, която изглежда от тази страна на морето много по-оригинална и автентична, отколкото от другата - по италианското крайбрежие, което балканците от всички ексюгославски републики обичат да наподобяват. За всичко е виновно венецианското владение на града, основан иначе от създателите на парите - финикийците - съпрузите Хармония и Фадън.

Старата част е повлияна от адриатическата архитектура

Снимка: Shutterstok

За около 15 години градът е български, превзет от Самуил в най-голямата му сила в самото начало на 11 век. Дали затова и там, в Будва, дори в приличен ресторант, ще видите в менюто нещо толкова обичано от нас като боб с наденица.

Както за това свидно ястие, така и за коктейлите в готините барове се плаща в евро - това е валутата на Черна гора, която я използва, нищо че не е в еврозоната, също както и още по-малката държава Монако. Еврото е туристически плюс за Черна гора, защото някои балкански валути като хърватската куна и сръбския динар са сложни за непрекъснато пресмятане.

Малко е и яхтеното пристанище на градчето с големината на Созопол, макар да има известни претенции. И яхтите са малки, в сравнение с марините на Кан, Антиб, Монте Карло, Барселона, където отдъхват милиардерите. Макар и Будва можеше дълги години да се похвали с подчертаното внимание на руски олигарси, особено като инвеститори, които обаче последните политически ветрове поотвяха. Някоя и друга тяхна яхта и някое и друго тяхно Ферари, с цвят червен, разбира се, както си му е редът, останаха от тяхното нашествие в продължение на има - няма 20 години.

Възможностите за разходка са няколко. Едното е островът Свети Никола, който е в самия залив на Будва и е разположен на около километър навътре в красивото изумрудено море. Той е една доста голяма скала с три плажа в подножието. Друг близък остров е Свети Стефан.

За около 15 години градът е бил български, превзет от Самуил

Снимка: Shutterstok

Наблизо е и Котор. Това е другото най-популярно място за отмора в Черна гора, част от Световното наследство, също като нашия Несебър. Котор е и най-южният фиорд в Европа. Заливът наистина е забележителен, а ако идвате от Хърватия или отивате натам - към недалечния Дубровник, за който специално ще разказваме отделно, фототуризмът е номер едно - стават страхотни снимки. Заради суровата красота на пейзажа със скалистите планини и напълно прозрачното море, градът е по-интересен от Будва. Той е забележителен и със своята средиземноморска архитектура - каменните къщи с по лигурски и по-точно по генуезки стил със зелените капаци, тесните улички и артистичната атмосфера.

Съветът ни е да летите през Дубровник или Подгорица. А не да пътувате с кола към Будва и Котор. Въпреки че разстоянието като километри не изглежда нещо особено, видяно от София - да кажем 650, пътят е ужасяващ.

От Будва човек има чувството, че пътува само нагоре към старата черногорска столица Цетине, откъдето е фамилията на бабата на Симеон Втори по майчина линия, качва се в облаците и пак продължава.

Което не е учудващо, като се има предвид, че самата страна се нарича "Черна гора" в смисъл на "Страшна планина".

И след новата столица Подгорица, по посока на сръбската област Санджак, а оттам към България, суровата красота е омайваща, но за шофьорите е голямо изпитание. Тесният път с хвърчащи бясно насреща тирове се вие на ръба стръмни стотици метри високи пропасти над изумрудените води на реките, една от които е злополучната за нас Лим. Сякаш като илюстрация на глуповатия катаджийски соцдевиз - предупреждение: "Миг невнимание - цял живот мъртъв". Дали като каньон това е вторият най-дълбок в света, на изнервения водач обикновено му е все едно при цялата строга хубост на околностите.