БТА започва новия си проект "Европа на Балканите: Общо бъдеще" за европейските политики по сближаване на България и на нейните съседи на Балканите в деня, в който представи и освети тридесетте нови електромобила и хибрида за репортерите и кореспондентите на националната информационна агенция в София и в страната. Това каза генералният директор на БТА Кирил Вълчев в началото на откриващата конференция в София, с която БТА дава началото на новия си проект, популяризиращ европейските политики по сближаване в България и на Балканите.

Те са насочени към постигане на политическите цели на Европейската комисия за подкрепа на създаването на работни места, конкурентоспособност на бизнеса, икономически растеж и подобряването на качеството на живот на гражданите.

Впрочем започващият днес проект е продължение на предишния "Европа в България: Общо бъдеще", в който БТА представи европейските политики на сближаване между регионите именно в самата България, посочи Вълчев. "Вече сме в бъдещето" - каза вчера еврокомисарят по въпросите на иновациите, научните изследвания, културата, образованието и младежта Илиана Иванова, когато видя 30-те електромобила и определи БТА като пример за всички обществени институции с тотално електрифицирания си автомобилен парк, припомни той.

Да, това е бъдещето, но засега БТА ще опита да бъде в него само с кореспондентите си в България, но не и в съседните държави, където кореспондентите ще бъдат с хибридни автомобили. Това е така, защото Балканите не са още в бъдещето с необходимата инфраструктура с бързи зарядни станции за електрически автомобили, така че да може да се пътува с такива електроколи между съседни държави. Впрочем решението на БТА да заложи изцяло на електромобили в България изважда на показ затрудненията пред електромобилността в страната ни - например, неравномерното разпределение на зарядни станции на удобни места - с каквото със сигурност се сблъскват и съседите ни, коментира Кирил Вълчев.

"Балканите все още има много какво да направят за своята близост в чисто физически план в транспорта. Между България и Република Северна Македония продължава да няма железопътна връзка. Между България и Румъния има само два моста над Дунав, които се задъхват под тежестта на големия трафик. Между България и Турция няма постоянна целогодишна корабна връзка в Черно море. По границите с Гърция често се чака с часове заради неприемането на България в Шенген. Магистралата между България и Сърбия още се довършва и дори не се говори за още магистрали. Полетите между балкански столици на минути със самолет една от друга обикновено се налага да бъдат с прекачване във Виена, Франкфурт на Майн или Истанбул, защото няма преки връзки", каза още Вълчев.

По думите му на този фон общо бъдеще с електромобилност на Балканите изглежда фантастично. Но Балканите сме обречени на общо бъдеще в Европа и със сигурност ще дойде моментът, в който не само кореспондентите на БТА в България, а и тези в съседните страни ще бъдат с напълно електрически автомобили, след като минем през временно "хибридно" решение, докато се изградят достатъчно зарядни станции, равномерно разположени из целите Балкани, а и производителите на електроколи предложат по-дълги пробези, заяви генералният директор на БТА.

Според него за общото бъдеще на Балканите в Европа, обаче, сега е особено важна информационната свързаност. Защото в този край на света често ние познаваме по-добре миналото, което ни е разделяло, отколкото настоящето на съседите си, през което минава общото бъдеще, добави той.

Затова БТА вложи много усилия да установи постоянен обмен на новини с националните новинарски агенции на останалите балкански страни и вече всеки ден разменя поне една новина с всички балкански агенции (като предстои да подпише споразумения с агенциите на Сърбия и Словения), обясни Вълчев.

БТА вече има постоянни кореспонденти в Скопие (Република Северна Македония), Букурещ (Румъния) и Анкара (Турция), като предстои да изпрати и в Белград (Сърбия), надявам се още в началото на следващата година, и Атина (Гърция). В Босилеград (Сърбия) и Истанбул (Турция) агенцията също има кореспонденти - стрингери. Целта е навсякъде на Балканите кореспондентите на БТА да имат и национален пресклуб, който да бъде медийно средище за срещи и събития, каза той. БТА стана и седалище на Асоциацията на балканските новинарски агенции - Югоизточна Европа (АБНА - ЮЕ) - единствената засега международна организация, регистрирана в България. БТА поддържа и обновената интернет страница на АБНА - ЮЕ, в която всеки ден има по една новина на английски език от всяка балканска агенция - член на асоциацията, припомни Вълчев.

В края на годината БТА ще обяви за 50-ти път Спортист на Балканите - класация, която прави с участието на спортните редакции на всички балкански новинарски агенции. Планираме да ги поканим на тържество, на което на обявим 50-тия Спортист на Балканите, съобщи той.

По думите му затова на БТА ѝ прилича да организира този съвместен проект с Европейската комисия за политиките за сближаване и общото бъдеще на Балканите. Защото 125 години "Б" в името на агенцията означава не само "Българска", а и "Балканска", заяви Вълчев.

Понеже започваме този проект на деня на Свети Игнатий, когото християните нарекли Богоносец, защото той самият казвал, че носи Бога в сърцето си, си струва да отбележим, че има още нещо, което сближава България със съседните ѝ страни. Със съседите ни свързва общата вяра - Гърция, Република Северна Македония, Румъния и Сърбия са православни държави като България, а Турция пази много християнски светини, като включително в някогашния Константинопол, днес Истанбул, е седалището на един от православните патриарси. А Европа е стъпила на ценности в християнството, които имат общочовешки характер и ги има и в други религии. Можем да кажем, че от векове ние носим Бога в сърцата си по еднакъв начин и затова с Божията помощ имаме и общо бъдеще, коментира още Кирил Вълчев.

Ще ви представим как хората виждат ефектът на тази политика, ще ви разкажем интересни истории, ще ви покажем и регионите, каза ръководителят на проекта Илиана Георгиева.