Проверка на няколко институции по строежа на магистрала "Хемус" е открила редица нарушения. Инспекцията започнала по сигнал за нередности, каза пред медиите заместник-директорът на ГДНП Атанас Илков.

От ЛОТ 1 до ЛОТ 9 са сключени два инхаус договора между АПИ и "Автомагистрали", с които пътната агенция възложила изграждането им. Проверката е установила, че от ЛОТ 4 до ЛОТ 9 до момента няма издадени разрешителни за строеж, не са започнали и отчуждителни процедури по цялото трасе. Независимо от това, към фирмите-изпълнители са преведени пари за 4,5 и 6 ЛОТ без разрешения за строителство, като за ЛОТ 4 - 77 милиона авансово, за ЛОТ 5 са преведени 91 милиона, за ЛОТ 6 - 101 милиона. По ЛОТ 7, 8 и 9 няма никакви строителни дейности, но вече са платени 92 милиона.

Само в ЛОТ 4 има дейности по отчуждаване на земи, през които ще мине трасето на магистралата и само там има започнали строителни дейности. А в ЛОТ 5 има отнемане на земна маса за отсечка от около 2-3 километра.

До момента са разпитани над 150 собственици на земи от около 1500 човека, през чиито имоти ще минава магистралата.

НАП ще проверява паричните потоци и каква част от тях е осчетоводена. Ще установява дали няма операции, които са ощетили фиска, каза директорът на агенцията Румен Спецов.

Строителният министър Виолета Комитова информира, че проверката е и след предоставени документи от комисията "Манолова" в бившия парламент. Един от сигналите е за начина, по който са раздадени около 1 млрд., като бившите управляващи са знаели, че нямат разрешения за строеж за редица ЛОТ-ове.

През 2013 г. започва процедура по искане за разрешение за строеж за всички 9 ЛОТ-а, обясни Комитова. Официални разрешения излизат през 2019 година само за първите няколко ЛОТ-а, с дължина около 51 километра, каза още Комитова и посочи, че най-тежко е положението на последните три ЛОТ-а. След очертаването на трасе и всички проучвания там, става ясно, че то минава през нестабилни терени, свлачища, през обект, който е част от "НАТУРА" и се налага преместване на трасето. Това налага начертаване на ново трасе и нови проучвания. Според нея тези пари не е трябвало да бъдат плащани.

Вътрешният министър Бойко Рашков посочи, в прокуратурата и НслС има проформа образувано досъдебно производство и се подозира, че то няма да завърши, защото ще бъдат засегнати интереси на предишните управляващи. За някои участъци никой не знае кой работи. Никой не казва кой строи там. За първи път в историята на България има национален обект, който се строи и за част от тези дейности няма яснота кой строи, каза министърът на вътрешните работи. Според него неправомерно авансово са платени пари.