В края на юли във всички държави в Европа, които членуват в европейската организацията на "Пътна полиция" - ТИСПОЛ се проведе кампания срещу нарушенията именно при автобусите. Главен инспектор Тихомир Тодоров координира кампанията от българска страна.
"Ръководството на ТИСПОЛ както и нашето ръководство отчитат, че голяма част от тежките инциденти, които са с голям брой жертви виновни за шофьорите на автобусите", заяви гл.инспектор Тихомир Тодоров, КАТ - Пътна полиция пред bTV.
От 500-те хванати в нарушения автобуси само 10 са с чуждестранна регистрация. Най-много актове са написани за превишена скорост, шофиране без колан, превишаване на часовете зад волана и проблеми с документите. Трима от проверените шофьори са се оказали без книжка за рейс.
"Също бяха констатирани 36 технически неизправни автобуси, което също е недопустимо за този вид транспорт", допълва служителят на Пътна полиция.
За първите шест месеца у нас има 60 катастрофи с автобуси, сочи статистиката. За сравнение цялата минала година те са 144. Заради тежката катастрофа в местността Бакаджика край Ямбол обаче жертвите вече са 22 срещу 14 за 2008 година. Според КАТ по отношение на броя на жертвите на пътя България е някъде в средата на класирането в Европа.
"Паричната глобата обаче е много ниска в нашата страна, по отношение на отнемането на книжката сроковете са съпоставими", казва още гл. инспектор Тодоров.
Следващата общоевропейска кампания стартира след седмица и ще е срещу основната причина за катастрофите и жертвите на пътя - скоростта.
Една от основните цели, които си постави новият транспортен министър Александър Цветков, беше да сложи край на практиката да се правят фиктивни технически прегледи на автобусите. Заради този проблем досегашният шеф на Автомобилната администрация Володя Киров беше принуден да подаде оставка. Цветков нареди още ДАИ да се справи с корупцията при изпитите за шофьорска книжка.
Лоша хигиена, пропускане на спирките, преждевременно затваряне на вратите. Това пък са най-честите оплаквания на гражданите, които се возят на автобуси, трамваи и тролеи в София. Само за миналата година констатираните нарушения са над 20 хиляди, а наложените глоби са за около милион и половина лева.
Силна музика, цигарен дим, рисково шофиране, лоша хигиена - това са другите най-чести оплаквания от гражданите. Често се чуват гневни реплики от обидени граждани, разказва Елеонора Малканова. Тя е една от служителките в центъра за Градска мобилност в София, където дневно се получават десетки сигнали от граждани.
"Гневът много често ни прави лоша услуга, затова моля гражданите да бъдат спокойни, да анализираме случая и да го запишем правилно, за да може да се реши проблема", казва  Малканова, оператор на тел. 0700 13 233.
"Както водачите са невъзпитани понякога, така и гражданите. Те не са друга класа или други хора с друг манталитет. Всяко едно такова нарушение води след себе си драстична санкция и през 2009 г. имаме драстично намаляване на нередовните курсове. А, от гледна точка на мръсно превозно средство и култура на водачите, сме си на същото ниво", добавя Антон Деспотов от Центъра за градска мобилност.