"Днес ще се направи изпитване на товароносимостта на платното към София. Предварителните резултати от пробите са много обнадеждаващи. Имаме готовност до края на деня да пуснем платното за движение в посока София". Това съобщи в предаването "Здравей, България"  по NOVA Георги Терзийски, председател на Управителния съвет на АПИ.

В момента той прави проверка на място, за да установи докъде е стигнало почистването на отпадъците след пожара отпреди няколко седмици. Инж. Терзийски не се ангажира с прогноза кога точно те ще бъдат премахнати, но съобщи, че има предписание към пътната агенция от РИОСВ - Перник. До 2 септември АПИ трябва да почисти теренът, за който отговаря - 2,5 метра пространството под магистралата. "Община Дупница ни е сезирала през 2018 година. При последваща проверка не са открити отпадъци. От РИОСВ са ни сигнализирали на 20 август с предписание до 2 септември да се почисти", коментира шефът на Агенция "Пътна инфраструктура'.

"От вчера сме поискали контролните органи - РИОСВ и Община Дупница да ни укажат къде да депонираме. АПИ не се вайка пред медии и в студия, тя работи. Проблемът ще се реши когато цялото нещо бъде уредено законово", заяви още той.

Според Терзийски четири месеца ще продължат ремонтите и възстановяването на виадукта от АМ "Струма". Ремонтите ще започнат най-скоро, след почистването и ще струва по предварителни разчети милион и 860 хиляди лева, добави той. Движението обаче няма да бъде спряно през цялото време на ремонта, увери Георги Терзийски.

Попитан дали през тези четири месеца участъкът от автомагистралата между Дупница и Бобошево ще е спряно, Терзийски каза:

"Пострадали са 13 колони, три греди и два еркера като още веднъж подчертавам под платното посока София имаме много обнадеждаващи резултати от пробите, че товароносимостта е достатъчна, за да поеме лекото движение още днес. Ремонтните дейности по възложената обществена поръчка са на стойност 1 млн. и 860 хиляди лева".

До края на днешния ден 27-те областни пътни управления в страната трябва да обявят резултати от проверките, дали и на други места няма подобни незаконни сметища, гаражи или други обекти под или около пътната инфраструктура.

"Но по предварителна информация, да, има нарушения, има дори куриозни случаи мога да кажа, гуми има на много места, под едно съоръжение има и изграден овчарник", каза Терзийски.

Инж. Павел Диковски, член на УС на Българска камара "Пътища" направи прогноза за възстановяване на пътното съоръжение пред БНР:

"Аз не бих опровергал прогнозата на проф. Назърски, че са необходими два месеца (за пускането на движението в посока "Кулата"), но смятам, че това е оптимистичният вариант. Защото, ако се наложи да се подменя носеща греда, защото има увредени греди в крайните полета, за които тепърва изследванията ще покажат колко са увредени. Доколкото знам, се предвижда да се направи едно пробно натоварване на моста, което ще докаже степента на носимоспособност на съоръжението".

Направата на прогнози, преди да сме прочели текста на екпертизата, е боравене с доста неизвестни. Трябва да са ясни резултатите от експертизата, защото до този момент в България не сме имали такъв прецедент. Такъв пожар под транспортно съоръжение не сме имали. Изобщо пожар от този порядък, толкова дълговременен и с развитието на такава висока температура. Всичко, което знаем за деградацията на стоманобетоновите елементи в пожарни условия до момента, е малко теоретично.

Защо според него АПИ не е действала своевременно, след като е имало сигнали от страна на местната община, че има неправомерно складиране на материали:

"В случая АПИ е малко разширеният вариант. За мен там отговорността се носи от Областно пътно управление - Кюстендил, което е собственик на пътната мрежа в областта. Областно пътно управление е стопанинът на пътната мрежа, а пътно поддържащото предприятие, което е отговорно, също е във взаимовръзка. След като са установили, че има такива материали, е трябвало да направят всичко възможно да бъдат елиминирани и изнесени от това място", каза Диковски.