Шефовете на БДЖ обявиха стачката за незаконна, внасят иск в съда
Обявената стачка в БДЖ е незаконна, защото не са спазени задължителните изисквания за сключване на споразумения за задоволително транспортно обслужване, което трябва да стане най-късно 3 дни преди началото на стачката и да задоволява поне 50% от обема на превозите.
Ако съдът обяви стачката за незаконна, работодателят има право да прецени персоналната тежест на нарушението и поведението на работника и служителя и да го накаже.
"Дисциплинарните наказания са в различна степен и конкретно ще се решава за всеки случай от работодателя", уточниха юристите на компанията.
Националната ефективна стачка в БДЖ, която ще спре влаковете в цялата страна, първоначално бе обявена за 24 ноември от 8 ч. до 16 ч. По-рано днес от обръщение на синдикатите в железниците обаче стана ясно, че от тази дата започват всекидневни безсрочни стачни действия от 8 ч. до 16 ч.
До стачката се стигна, след като в началото на ноември от ръководството на БДЖ съобщиха петте мерки за реформиране на компанията - съкращаване на 2000 души, спиране на 150 влака, продажба на неоперативни активи, увеличаване на цените на пътническите превози по БДЖ с 15 процента и на всички останали субсидирани превози с 9 на сто и продажбата на "Товарни превози".
"Според мен синдикатите нямат кауза и нямат алтернативно предложение на реформите, предлагани от ръководството", заяви председателят на Съвета на директорите Владимир Владимиров, цитиран от БТА.
"Не може държавата сама да унищожи железницата си", каза той. Според Владимиров общо 600 000 лева дневно ще бъдат загубите за БДЖ от спирането на влаковете, като около 400 000 лева ще губят директно товарните превози и 200 хиляди лева пътническите превози на ден.
Управителят на "Пътнически превози" в БДЖ Методи Христов пък съобщи, че е изготвен списък на влаковете, които евентуално биха били задържани по време на ефективната стачка. При купен билет и отказ от пътуване на клиента ще бъде възстановена сумата, каза той. Предвижда се и отстъпка за клиентите, пострадали от евентуалната стачка, които дневно са около 70 000.
От БДЖ обаче заявиха, че няма да има автобусен транспорт, защото не е възможно да бъдат осигурени близо 540 автобуса, колкото ще бъдат необходими за превозване на засегнатите пътници.
"Спирането на 150 влака е социално безотговорно решение и сериозен икономически удар върху бъдещето на засегнатите райони. Ще се затрудни придвижването на ученици и работници", заяви президентът на КНСБ Пламен Димитров, цитиран от "Фокус".
От синдикатите заявиха, че по места не е ясно кои влакове ще бъдат съкратени. Според тях не е ясно може да бъдат спрени максимум 30-40 влака. Досега съгласуването с общините на годишния график на БДЖ за всяка следваща година е започвало през месец април на предходната година. Такова съгласуване не е имало тази година.
Премиерът Бойко Борисов заяви, че няма да се намеси, за да спре стачката в железниците. Напротив, ако не се оздрави компанията, всички ще останат без работа, каза той, цитиран от "Фокус".
"Да са стачкували, когато са харчили пари, без да имат възвръщаемост или когато са им купували влакове и никой не е казал, откъде след това ще бъдат платени. Имало е излишък в държавата, да са ги платили влаковете, а не да ни задължат сега и лихвите да им плащаме", допълни премиерът.