Вдигнаха забраната за тирове по Дунав мост
Движението на товарни автомобили с обща маса над 10 тона по Дунав мост е възстановено в 19 часа, съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура"(АПИ). То бе спряно заради спешен ремонт на пътната настилка и стоманобетонната плоча на мостовото съоръжение. Междувременно фериботът Свищов-Зимнич спря временно за преглед на системата. Там над 150 ТИР-а чакаха да минат границата, въпреки малкия капацитет на ферибота.
Моторните превозни средства се пропускат поетапно в едното платно. Трафикът се регулира от пътна полиция и е поставена необходимата сигнализация, съобщиха от Пътната агенция.
Ремонтът, който сега е извършен, представлява най-неотложните аварийно-спасителни работи, така че да се пропусне движението поетапно, предупредиха от АПИ. Поставени са метални плочи, които преместват натоварването. Тировете обаче трябва ще се движат на 10 метра дистанция, за да не се получава претоварване на съоръжението. Това е и обичайното разстояние при тежкотоварните машини, каза шефът на агенцията инж. Лазар Лазаров.
"До проблема се стигна, защото чакахме да се пусне в експлоатация вторият мост на Дунав при Видин", коментира още Лазаров пред 24chasa.
За да се направи основен ремонт на съоръжението са нужни около 6 месеца, което както се вижда е голям проблем за товарния трафик. Мостът не е бил ремонтиран 60 години. Миналата година трасето е преасфалтирано. Тогава от пътната агенция поискали да направят ремонт и на бетонната плоча, но нямало възможност именно заради липсата на алтернатива за камионите.
Според инж. Румен Йовчев, бивш председател на браншова камара "Пътища", причината за дупката на "Дунав мост" е, че през зимата почистващата фирма е чистила снега с булдозер, без да е слагана предпазна гума. Вероятно се е получила пукнатина, преди два месеца е забелязана дупка в асфалта, но никой не обръща внимание и така се е стигнало до плочата, каза Йовчев пред БНР.
От пътната агенция обещаха, че цялостният ремонт ще приключи до края на месец май.
"Същинският ремонт, който ще бъде на бетоновите части, остава в същия срок, който обявихме вчера – около месец, като в момента се разработва технологичен проект. Все пак това е отговорно съоръжение и за двете държави и очакваме технологичния проект с подробни изчисления, допълване на арматурата, различни бетони, допълнителни технически решения, така че да се гарантира вече окончателното и дълготрайно решение на проблема", каза Георги Златев, директор дирекция "Развитие на пътната инфраструктура" – АПИ, цитиран от БГНЕС.
При възстановяването на движението в 19 часа опашки от тирове не е имало.
Готови сме да реагираме веднага при евентуално струпване на тежкотоварни автомобили в района на Дунав мост, каза за БТА зам.-началникът на Гранична полиция-Русе Димитър Чорбаджиев.
По думите му вече е получена информация, че шофьори на тирове, които изчакват за ферибота край Свищов и Силистра, са се отправили към Русе.
"Смятам, че няма да се стигне до образуване на големи колони от камиони, но сме готови да регулираме движението, ако все пак това се случи", обясни Чорбаджиев.
Междувременно затварянето на Дунав мост в неделя доведе до огромно струпване на тирове в Свищов и образуваха километрична опашка за преминане на границата с ферибота.
В 15 часа движението на ферибота Свищов-Зимнич бе спряно. Първоначалната информация беше заради технологичен срив в система, по-късно обаче областният управител на Велико Търново проф. Пенчо Пенчев опроверга това. По думите му от 18.00 часа е имало регулярен преглед на самата система, която не е отнесена само към Свищов - не е имало техническа повреда, обясни проф. Пенчо Пенчев, цитиран от "Фокус"
„Опашката от коли е около 150 товарни автомобили, но те ще тръгнат вече в посока Дунав мост, предполагам”, каза още областният управител. Той призовава водачите, които ще пътуват в посока от Свищов - Русе, да спазват разпорежданията на компетентните органи. Голяма част от водачите са изнервени.
По думите на областния управител проблемът със струпването на тирове в Свищов е бил заради грешно подадена информация, че най-бързият начин за преминаване към Румъния е фериботът в града.
„Има фериботи и във Видин, Оряхово, Никопол”, посочи проф. Пенчо Пенчев.
Той обясни, че обичайните часове, в които потегля фериботът, са 7.00, 11.00, 15.00 и 19.00 часа. "Като се умножат по шест на всеки час, това означава максимум 24 ТИР-а, а само вчера са минали 38", отбеляза проф. Пенчев.