Правят ново БДЖ, ако старото бъде ”потопено”
Лошият вариант за БДЖ е да бъде ликвидирано дружеството. Държавата обаче ще си търси механизъм и ресурс да си създаде нова компания, защото не може да няма железница.
По думите на министъра за предстоящата ефективна стачка в БДЖ и последиците от нея отговорност ще носят синдикатите.
"Ръководствата на синдикатите какво правят през последните 10-15 години, защо тогава не излязоха на стачка, след като са знаели, че БДЖ ще бъде потопено. Някъде трябва да се намерят допълнителни средства, а такива няма. Не става въпрос за лично отношение, на мен също ми е тежко за тези хора. Те работят с техника от 1963 г., работят в нечовешки условия, това трябва да продължава ли", попита Ивайло Московски.
Той обвини за състоянието на БДЖ предишни правителства заради кредитите, изтеглени от компанията, които „ще връща” сегашният кабинет – чрез мерките, които предприема в дружеството, за да може да започне да обслужва дълговете си.
„При наличието на по 3-4 милиарда излишъци в бюджетите не виждам защо са задължили БДЖ да тегли кредити, като на всички е било ясно, че няма как да върне”, каза Московски. Той се надява след година-две БДЖ да започне да изплаща дълговете си.
Към края на 2010 г. дълговете на компанията бяха в размер на 795 млн. лв. Ръководството разчиташе да ги рефинансира със заема от Светованта банка за 460 млн. лв., който финансовият министър Симеон Дянков отказа да подпише без реформи.