Учениците ни на последните места по грамотност
Почти една четвърт от учениците в 7-ми, 8-ми, 9-ти и 10-ти клас заявяват, че "четенето е празна загуба на време".
126
261
Данните са от авторитетното международно оценяване на ученици “Пиза“ на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, предаде БНР. В проучването са участвали 4500 ученици от 180 училища в цялата страна.
Изследването проверява функционалната грамотност на учениците, т.е. способността им да разбират, осмислят и използват прочетеното. В тази класация сред 65 държави България е на 46-то място. С подобни и на нашите резултати са Сърбия, Уругвай и Мексико, а Турция е пет позиции пред нас.
С най-добри резултати са Китай, Корея и Финландия, а с най-негативни Перу, Азербайджан и Киргизстан.
При четенето средният резултат е 493 пункта - българският е 429 пункта. По математика от средно 496 пункта, нашите ученици получават 428 пункта. По физика съотношението е 501 и 439 пункта.
И по трите категории, резултатите на българските ученици са статистически много по-слаби от средните за т.нар. „клуб на богатите страни“, предаде Дарик, като цитира изследването.
Учениците, които четат разнообразни четива - художествена и научна литература, вестници, списания и комикси, са постигнали в изследването много по-високи резултати в четенето. Това каза Светла Петрова от Центъра за контрол и оценка на качеството на образованието към МОМН, представяйки резултатите от изследването, цитирана от БТА.
По думите на Петрова, ако българското училище насочи усилията си към формиране на вкус у учениците към действително разнообразни четива и им внуши, че те могат да бъдат четени за удоволствие, вероятно резултатите им ще бъдат по-добри.
Резултатите показват още, че момичетата работят с информацията далеч по-добре от момчетата. Като цяло и момичетата, и момчетата се справят най-добре с природните науки.
Учениците, които имат родители с по-висок професионален и социален статус, се справят по-добре в училище от останалите.
Изследването проверява функционалната грамотност на учениците, т.е. способността им да разбират, осмислят и използват прочетеното. В тази класация сред 65 държави България е на 46-то място. С подобни и на нашите резултати са Сърбия, Уругвай и Мексико, а Турция е пет позиции пред нас.
С най-добри резултати са Китай, Корея и Финландия, а с най-негативни Перу, Азербайджан и Киргизстан.
При четенето средният резултат е 493 пункта - българският е 429 пункта. По математика от средно 496 пункта, нашите ученици получават 428 пункта. По физика съотношението е 501 и 439 пункта.
И по трите категории, резултатите на българските ученици са статистически много по-слаби от средните за т.нар. „клуб на богатите страни“, предаде Дарик, като цитира изследването.
Учениците, които четат разнообразни четива - художествена и научна литература, вестници, списания и комикси, са постигнали в изследването много по-високи резултати в четенето. Това каза Светла Петрова от Центъра за контрол и оценка на качеството на образованието към МОМН, представяйки резултатите от изследването, цитирана от БТА.
По думите на Петрова, ако българското училище насочи усилията си към формиране на вкус у учениците към действително разнообразни четива и им внуши, че те могат да бъдат четени за удоволствие, вероятно резултатите им ще бъдат по-добри.
Резултатите показват още, че момичетата работят с информацията далеч по-добре от момчетата. Като цяло и момичетата, и момчетата се справят най-добре с природните науки.
Учениците, които имат родители с по-висок професионален и социален статус, се справят по-добре в училище от останалите.