БГНЕС
Увеличават се готовите да продадат гласа си
Близо две трети от българите изразяват опасения, че изборните резултати могат да бъдат манипулирани.
Това сочат данни от национално представително проучване на НЦИОМ за общественото мнение за Изборния кодекс, предаде "Фокус".
Тези опасения се изказват предимно от хора на възраст между 50 и 59 години, със средно образование, от жители на малките градове и от политически апатични българи.
За последните 3 години делът на готовите да гласуват срещу заплащане нараства четири пъти – от 4% на 17%. Все още е висока обществената неприемливост към практиките на платения вот. 83% твърдят, че при никакви обстоятелства не биха гласували срещу заплащане. Този дял обаче е с 13% по-нисък от регистрирания в отговор на същия въпрос през 2008 г.
Широко разпространената практика на продаване на гласове отключва логиката "след като всички го правят, защо и аз да не се възползвам", коментират от НЦИОМ.
Общественото мнение е раздвоено по въпроса дали са защитени личните данни на избирателите. Най-силно недоволстват от това, че личните им данни се излагат на публични места хората на възраст между 30 и 39 години, жителите на малките градове и негласуващите.
Според 31% от интервюираните тайната на вота не е защитена.
Социолозите констатират още, че нарушенията на изборния процес са дотолкова видими, масови и рецидивиращи, че участниците в допитването свободно са поставяли на най-честите нарушения етикети като: "купуване на гласове", "стимулиран вот", "изборен туризъм", "гласуване на нишка", "гласуване под строй" и т.н. Под понятието "изборен туризъм" интервюираните разбират организирано "гласуване с автобуси от Турция", както и гласуване на повече от едно места, съобщава БГНЕС.
17% от интервюираните заявяват, че за тях е чиста загуба на време в почивния ден да ходят да гласуват. Подчертана липса на интерес към гласуване се регистрира сред най-младите до 29 години, сред столичаните, сред най-богатите, но също и сред бедните, нискообразованите и ромите.
Гласуването по интернет става все по-приемливо за българите, показва още изследването. 35% биха дали своя вот по електронен път, ако това бъде регламентирано със закон. 29 на сто от участниците в изследването, макар и да не са против гласуването по интернет, не биха се възползвали от подобна възможност, защото не ползват интернет. Една четвърт от запитаните заявяват, че предпочитат да дадат вота си в избирателна секция, а не да гласуват по интернет. Освен че става дума за навик, хората допускат, че електронното гласуване не е достатъчно защитено.
Идеята да се гласува по интернет е подкрепяна най-често от мъжете, от младите българи и от тези на средна възраст, от образованите, от хората със стандарт над средния, от жителите на столицата и на областните градове. Привържениците на ГЕРБ и на Синята коалиция по-често от останалите одобряват интернет-вота.
При въпрос, който не се отнася до личното желание за гласуване по интернет, а до отношение към принципната възможност да може да се гласува по интернет, обществената подкрепа за идеята е още по-висока. 54% от интервюираните одобряват предложението в проекта за Изборен кодекс на всички видове избори да може да се гласува и по електронен път. Едва 19 на сто са против, а 27% не могат да преценят.
Предвид силното обществено желание за по-голяма справедливост на изборите, има висока обществена подкрепа за идеите за промяна. С най-голямо одобрение – от 71%, се ползва идеята за въвеждане на принципа за уседналост на местния вот - право да гласуват да имат само гражданите, живели не по-малко от 12 месеца в съответната община.
Тези опасения се изказват предимно от хора на възраст между 50 и 59 години, със средно образование, от жители на малките градове и от политически апатични българи.
За последните 3 години делът на готовите да гласуват срещу заплащане нараства четири пъти – от 4% на 17%. Все още е висока обществената неприемливост към практиките на платения вот. 83% твърдят, че при никакви обстоятелства не биха гласували срещу заплащане. Този дял обаче е с 13% по-нисък от регистрирания в отговор на същия въпрос през 2008 г.
Широко разпространената практика на продаване на гласове отключва логиката "след като всички го правят, защо и аз да не се възползвам", коментират от НЦИОМ.
Общественото мнение е раздвоено по въпроса дали са защитени личните данни на избирателите. Най-силно недоволстват от това, че личните им данни се излагат на публични места хората на възраст между 30 и 39 години, жителите на малките градове и негласуващите.
Според 31% от интервюираните тайната на вота не е защитена.
Социолозите констатират още, че нарушенията на изборния процес са дотолкова видими, масови и рецидивиращи, че участниците в допитването свободно са поставяли на най-честите нарушения етикети като: "купуване на гласове", "стимулиран вот", "изборен туризъм", "гласуване на нишка", "гласуване под строй" и т.н. Под понятието "изборен туризъм" интервюираните разбират организирано "гласуване с автобуси от Турция", както и гласуване на повече от едно места, съобщава БГНЕС.
17% от интервюираните заявяват, че за тях е чиста загуба на време в почивния ден да ходят да гласуват. Подчертана липса на интерес към гласуване се регистрира сред най-младите до 29 години, сред столичаните, сред най-богатите, но също и сред бедните, нискообразованите и ромите.
Гласуването по интернет става все по-приемливо за българите, показва още изследването. 35% биха дали своя вот по електронен път, ако това бъде регламентирано със закон. 29 на сто от участниците в изследването, макар и да не са против гласуването по интернет, не биха се възползвали от подобна възможност, защото не ползват интернет. Една четвърт от запитаните заявяват, че предпочитат да дадат вота си в избирателна секция, а не да гласуват по интернет. Освен че става дума за навик, хората допускат, че електронното гласуване не е достатъчно защитено.
Идеята да се гласува по интернет е подкрепяна най-често от мъжете, от младите българи и от тези на средна възраст, от образованите, от хората със стандарт над средния, от жителите на столицата и на областните градове. Привържениците на ГЕРБ и на Синята коалиция по-често от останалите одобряват интернет-вота.
При въпрос, който не се отнася до личното желание за гласуване по интернет, а до отношение към принципната възможност да може да се гласува по интернет, обществената подкрепа за идеята е още по-висока. 54% от интервюираните одобряват предложението в проекта за Изборен кодекс на всички видове избори да може да се гласува и по електронен път. Едва 19 на сто са против, а 27% не могат да преценят.
Предвид силното обществено желание за по-голяма справедливост на изборите, има висока обществена подкрепа за идеите за промяна. С най-голямо одобрение – от 71%, се ползва идеята за въвеждане на принципа за уседналост на местния вот - право да гласуват да имат само гражданите, живели не по-малко от 12 месеца в съответната община.