Зарков: Ще използват информация от СРС извън закона
„На какво основание директорът на специалната дирекция ще поиска от съдията разрешаване на СРС?“.
6
308
Това попита зам.-председателят на ПГ на „БСП за България“ Крум Зарков по време на обсъждането на законопроекта за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.
Със закона се създава единен антикорупционен орган – Комисия за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, която ще контролира лицата, заемащи висши публични длъжности. Ръководството на комисията ще бъде избирано от Народното събрание. Комисията няма да разглежда анонимни сигнали. Членовете на комисията ще преминават проверка за почтеност, която има за цел да установи, че проверяваното лице изпълнява правомощията или задълженията си честно и почтено при спазване на Конституцията и законите на страната и в интерес на гражданите и обществото.
Зарков обясни, че СРС се използват за изготвяне на веществени доказателствени средства.
„Какви веществени доказателствени средства ще прави тази комисия? Никакви –тя няма такива правомощия“, каза още той.
Зарков уточни, че СРС, според закона, се използват за предотвратяване и разкриване на тежки умишлени престъпления.
„Антикорупционният закон не се занимава с това. В него престъпленията се появяват само в един списък, който има съвсем различно предназначение. Чудно ми е, когато тази комисия събере чрез СРС определени данни и ги заключи в информационните фондове, които създадохме, какво може да прави тя с данните? Тя не може да извърши разследване. Ако има данни за престъпление, го праща на прокуратурата, където това няма никаква стойност и прокуратурата ще го възложи на друг орган“, посочи Зарков.
По неговите думи, ако се използва в рамките на процедурата за отнемане на имущество, като една от предпоставките за започване на тази процедура, има друг проблем - тази процедура се развива в гражданския съд, по ГПК, където тези доказателства и документи няма да бъдат допустими.
„Ние даваме възможност на една комисия да събира информация, която по закон не може да се ползва. След като не може да се ползва по закон, ще се ползва извън него“, категоричен е Зарков.
Той подчерта, че основанията са в специалния закон – данни за извършено престъпление.
„Ако в този орган има данни за извършено престъпление, те трябва да сигнализират прокуратурата и да се възложи на разследващ орган. Този орган не се занимава с разкриването и разследването на престъпление. Това е в концепцията, която е залегнала в мотивите му през цялото време. Тя няма общо с наказателното преследване и няма какво да иска от наказателния съдия за СРС“, каза още Зарков.
„Когато се започне проверка по установяване на имуществото и се установи разлика, тя отива в гражданския съд. СРС в гражданския съд не мога да си представя как се показват. Този законопроект е незащитим“, категоричен е Крум Зарков.
Със закона се създава единен антикорупционен орган – Комисия за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, която ще контролира лицата, заемащи висши публични длъжности. Ръководството на комисията ще бъде избирано от Народното събрание. Комисията няма да разглежда анонимни сигнали. Членовете на комисията ще преминават проверка за почтеност, която има за цел да установи, че проверяваното лице изпълнява правомощията или задълженията си честно и почтено при спазване на Конституцията и законите на страната и в интерес на гражданите и обществото.
Зарков обясни, че СРС се използват за изготвяне на веществени доказателствени средства.
„Какви веществени доказателствени средства ще прави тази комисия? Никакви –тя няма такива правомощия“, каза още той.
Зарков уточни, че СРС, според закона, се използват за предотвратяване и разкриване на тежки умишлени престъпления.
„Антикорупционният закон не се занимава с това. В него престъпленията се появяват само в един списък, който има съвсем различно предназначение. Чудно ми е, когато тази комисия събере чрез СРС определени данни и ги заключи в информационните фондове, които създадохме, какво може да прави тя с данните? Тя не може да извърши разследване. Ако има данни за престъпление, го праща на прокуратурата, където това няма никаква стойност и прокуратурата ще го възложи на друг орган“, посочи Зарков.
По неговите думи, ако се използва в рамките на процедурата за отнемане на имущество, като една от предпоставките за започване на тази процедура, има друг проблем - тази процедура се развива в гражданския съд, по ГПК, където тези доказателства и документи няма да бъдат допустими.
„Ние даваме възможност на една комисия да събира информация, която по закон не може да се ползва. След като не може да се ползва по закон, ще се ползва извън него“, категоричен е Зарков.
Той подчерта, че основанията са в специалния закон – данни за извършено престъпление.
„Ако в този орган има данни за извършено престъпление, те трябва да сигнализират прокуратурата и да се възложи на разследващ орган. Този орган не се занимава с разкриването и разследването на престъпление. Това е в концепцията, която е залегнала в мотивите му през цялото време. Тя няма общо с наказателното преследване и няма какво да иска от наказателния съдия за СРС“, каза още Зарков.
„Когато се започне проверка по установяване на имуществото и се установи разлика, тя отива в гражданския съд. СРС в гражданския съд не мога да си представя как се показват. Този законопроект е незащитим“, категоричен е Крум Зарков.