БГНЕС
Прогнозираха фалити на бензиностанции
Поскъпването на горивата ще доведе до фалити на по-малките бензиностанции и на пазара ще останат само няколко големи вериги.
Това каза пред БТА Димитър Димитров, председател на Асоциация на собствениците на газостанции и бензиностанции, помолен да коментира повишаването на цените на горивата от последните седмици.
От реализираните в страната горива 80% са произведени от "Лукойл", компанията е монополист на пазара, каза Димитров. По думите му цените, на които "Лукойл" предлага горива на търговците на дребно, им осигурява марж, не по-голям от 15 стотинки, а като се приспаднат транспортните разходи, ДДС и отстъпки към клиентите, печалбата спада до 3-4 стотинки на литър. Според Димитров при такава печалба малките бензиностанции в по-малките населени места ще фалират, защото нямат голям оборот.
Димитров коментира, че на дребния и среден бизнес тежко са се отразили мерките на НАП по отношение търговията с горива. Първите фалити започнаха с въвеждането на изисквания за монтиране на измервателни уреди в цистерните с горива, каза Димитър Димитров.
Той посочи, че поетапно търговците на дребно е трябвало да инвестират в нови измервателни уреди на всички колонки на бензиностанциите, а също и в подмяна на фискалната памет на апаратите в бензиностанциите и свързването им с НАП. Една нова фискална памет струва около 3000-4000 лв. на апарат, каза Димитров. По думите му всички ценови удари се поемат от дребния и среден бизнес и ако цените продължават да растат, на пазара на горива ще останат само големите търговски вериги.
Проверка по столичните бензиностанции показва, че само от вчера до днес дизеловото гориво е поскъпнало с 4 стотинки на литър и цената му сега е между 2,50 и 2,54 лв. на литър. За седмица горивата по бензиностанциите у нас са скочили с около 10 ст. на литър, а от началото на годината средното поскъпване е с 20-30 ст. или около 10 процента.
Според председателя на Българска петролна и газова асоциация Андрей Делчев горивата, заедно с начислените данъци, у нас и в Румъния са най-евтините в ЕС, а за скока на цените от последните седмици роля е изиграла ситуацията в Либия.
Димитър Димитров коментира обаче, че цените на горивата у нас и в Австрия са еквивалентни, макар че транспортните разходи и разходите за заплати в Австрия са много по-високи, отколкото у нас.
Според браншовиците в транспорта, горивата, които се преработват в момента, и са на пазара, са доставени много преди кризата в Либия, така че трябва да се провери каква е действителността. Държавата трябва да обяви, че производството и търговията с горива в България е монополна и да наложи контрол върху образуването на цените на дребно. В противен случай увеличението на цените на дребно за кратко време с 10% ще се отрази много тежко на целия бизнес и на цените на дребно на редица стоки и услуги, коментира пред "Фокус" Койчо Русев председател на Съюзa на организациите в автомобилния транспорт (СОАТ) и Националната транспортна камара и член на УС на АЕБТРИ.
От реализираните в страната горива 80% са произведени от "Лукойл", компанията е монополист на пазара, каза Димитров. По думите му цените, на които "Лукойл" предлага горива на търговците на дребно, им осигурява марж, не по-голям от 15 стотинки, а като се приспаднат транспортните разходи, ДДС и отстъпки към клиентите, печалбата спада до 3-4 стотинки на литър. Според Димитров при такава печалба малките бензиностанции в по-малките населени места ще фалират, защото нямат голям оборот.
Димитров коментира, че на дребния и среден бизнес тежко са се отразили мерките на НАП по отношение търговията с горива. Първите фалити започнаха с въвеждането на изисквания за монтиране на измервателни уреди в цистерните с горива, каза Димитър Димитров.
Той посочи, че поетапно търговците на дребно е трябвало да инвестират в нови измервателни уреди на всички колонки на бензиностанциите, а също и в подмяна на фискалната памет на апаратите в бензиностанциите и свързването им с НАП. Една нова фискална памет струва около 3000-4000 лв. на апарат, каза Димитров. По думите му всички ценови удари се поемат от дребния и среден бизнес и ако цените продължават да растат, на пазара на горива ще останат само големите търговски вериги.
Проверка по столичните бензиностанции показва, че само от вчера до днес дизеловото гориво е поскъпнало с 4 стотинки на литър и цената му сега е между 2,50 и 2,54 лв. на литър. За седмица горивата по бензиностанциите у нас са скочили с около 10 ст. на литър, а от началото на годината средното поскъпване е с 20-30 ст. или около 10 процента.
Според председателя на Българска петролна и газова асоциация Андрей Делчев горивата, заедно с начислените данъци, у нас и в Румъния са най-евтините в ЕС, а за скока на цените от последните седмици роля е изиграла ситуацията в Либия.
Димитър Димитров коментира обаче, че цените на горивата у нас и в Австрия са еквивалентни, макар че транспортните разходи и разходите за заплати в Австрия са много по-високи, отколкото у нас.
Според браншовиците в транспорта, горивата, които се преработват в момента, и са на пазара, са доставени много преди кризата в Либия, така че трябва да се провери каква е действителността. Държавата трябва да обяви, че производството и търговията с горива в България е монополна и да наложи контрол върху образуването на цените на дребно. В противен случай увеличението на цените на дребно за кратко време с 10% ще се отрази много тежко на целия бизнес и на цените на дребно на редица стоки и услуги, коментира пред "Фокус" Койчо Русев председател на Съюзa на организациите в автомобилния транспорт (СОАТ) и Националната транспортна камара и член на УС на АЕБТРИ.