Брюксел променя правилата за прием на бежанци
Европейският парламент работи по нова система за предоставяне на убежище на бежанци. Новите правила ще заменят Дъблинския регламент, който се прилага сега.
"Реформата" на регламента от Дъблин започна в началото на 2016 година и най-вероятно по новите правила ще бъде постигнат консенсус в Европарламента в края на тази година.
В момента т. нар. първи държави - Италия, както и Гърция, би трябвало да задържат стотиците хиляди търсещи убежище, достигнали до тях, без да им позволяват да се отправят към Западна Европа. Масово мигрантите не желаят да подават документи в първите държави от Европейския съюз, в които влизат, а вместо това се стремят да стигнат главно в Германия или скандинавските страни.
Ако дадена държава-членка не участва в системата за преразпределение, тя не би трябвало да има право да получава плащания за солидарност от други държави-членки чрез европейските структурни фондове и инвестиционните фондове.
Това е основна идея на докладчика на ЕП по промяната на документа Сесилия Викстрьом.
Тя е подкрепена и от еврокомисаря по миграцията Димитрис Аврамопулос.
"Ще започнем с процедура за налагане на санкции за нарушение. Аз трябва да защитавам договорите. Политически морално задължение е на страните-членки да прилагат това, което сме решили заедно", посочи Аврамопулос на семинар в Брюксел, посветен на справедливото разпределение на бежанците.
Викстрьом сравни сегашната ситуация с шведска маса, от която всяка държава членка слага в чинията си само това, което й харесва. Шведският евродепутат посочи, че за приемането на тази реформа за изменение на регламента от Дъблин не е нужно единогласие, а квалифицирано мнозинство в ЕП.
Така се избягва моментът с несъгласието на Вишеградската четворка. Чехия, Унгария, Словакия и Полша категорично отказаха да приемат плана на ЕС за преразпределение на мигрантите. Става въпрос за преместването на 160 000 бежанци от Гърция и Италия.
Основните предложения за реформи
Според докладчика Сесиля Викстрьом, измененият регламент от Дъблин трябва да включва следните основни клаузи:
*Всички държави членки трябва да споделят отговорността за търсещите убежище.
*Хората, нуждаещи се от международна закрила трябва да я получават по-бързо, докато онези, които нямат правото на убежище, трябва да бъдат връщани в родните си държави по бърз и достоен начин.
*Всички търсещи убежище трябва да бъдат регистрирани при пристигането си в ЕС и държавите членки, които имат външна граница на ЕС, трябва да я защитават и поддържат.
*Системата не бива да окуражава държавите членки да си затварят очите или да прилагат съмнителни политики, а за търсещите убежище трябва да е осигурена бърза и справедлива обработка на молбите им във всички държави.
*Ако в дадена страна се стигне до необичайно голям приток на лица, търсещи убежище, тяхното преместване в други държави от ЕС следва да се задейства автоматично, когато страната е достигнала 100% от разпределената си част.
*Държава-членка не може да разреши на нерегистрирани кандидати за убежище да пътуват в други държави от ЕС.
*По-бързо събиране на семейството, е основен акцент в предложението за реформи. Търсещият убежище трябва незабавно да бъде прехвърлен в страната, в която той или тя твърди, че има семейство.
*Търсещите убежище нямат право да избират в коя държава-членка да отидат. Въпреки това те трябва да могат да изразят предпочитанията си към определена държава. Когато доброволно вземат предвид това желание, държавите-членки ще получат кандидати с по-високи възможности за интеграция.
*Специално внимание се обръща и към децата. Бързото назначаване на попечители (в рамките на пет дни), подобряването на оценките за "най-добър интерес за детето" и създаването на екипи за мултидисциплинарна оценка, ще позволят на властите да изградят доверие сред непълнолетните и да отстранят негативното влияние на контрабандистите и трафикантите.