Системата на енергетиката е много болна и изключително неефективна с много губещи и малко печеливши. Необходимa е солидарност на всички работещи в тази сфера, заяви пред журналисти Василев, цитиран от БТА.

Българската енергетика има свръхкапацитет и свръхпроизводство. Мощностите в страната са за 12 000 мегавата, консумацията се покрива от 4,7 хиляди мегавата, а в износ са заети най-много още 300 мегавата.
Тоест, мощностите са два пъти и половина повече от това, което страната консумира и изнася, каза Василев.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да започне секторен анализ в сектор енергетика. Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) да направи одит на обществените поръчки в най-големите държавни енергийни предприятия, нареди още министърът.

В момента има много мощности, наследени от годините преди 1989 година, които произвеждат и продават на НЕК скъпа енергия, а купуват от компанията евтина енергия. Това нарушава европейските директиви за пазарни помощи, защото изкривяват пазарната среда, посочи Василев.
"В момента ние наследяваме договори за изкупуване на енергия на значително по-високи цени. Тези договори са дългосрочни. Изключително важно е ДКЕВР да каже за електроенергията за бита по какъв начин, спазвайки тези договори, трябва да се формира т.нар. енергиен микс. Очакваме от регулатора по един честен и прозрачен начин да даде тези условия
", каза още министърът.

Той предложи 7 мерки за стабилизиране на сектора


Мярка 1
Производителите на енергия от възобновяеми източници-фотоволтаици и ветроцентрали, които девет месеца са били в неизпълнение на закона, да бъдат спрени временно, до изпълнение на законовите изисквания. Около 40% от фотоволтаичните и ветроенергийните централи трябва да бъдат спрени, поясни още ресорният министър Асен Василев.
Подготовка и изпращане на предложение до ДКЕВР за смяна на начина на изчисляване на енергията, произведена от заводските централи с „кафява енергия”.

Мярка 2
ДКЕВР да въведе механизъм за нетирано изкупуване от НЕК и ЕРП на електроенергия, произведена от заводски централи, за да се заплащат само разликите между производството и консумацията.

Мярка 3
Електроенергийният системен оператор (ЕСО) да предложи редуциране на количеството „студен резерв” за периода до септември 2013 година от 1040 МВт и да предприеме необходимите действия за провеждане на тръжна процедура за изкупуване на „студен резерв” съгласно Закона за енергетиката. „Студен резерв означава, че имаме мощности, които са готови да започнат работа, за тях плащаме. Нормално е да се проведе търг за това кой може да предложи тези резерви”, каза министър Асен Василев.

Мярка 4
ЕСО да предложи технически издържана и правно допустима възможност за премахване на ограниченията за износ на електроенергия за Турция.

Мярка 5
ДКЕВР да преразгледа възможността за модифициране на такса пренос, с оглед стимулиране на износа.

Мярка 6
ДКЕВР да приеме правилата за търговия, като осигури влизането им в сила до 15 април 2013 година, както и да одобри до същата дата Общите условия за достъп на производители до преносната и разпределителните мрежи в страната. „За да се балансира системата, трябва да се знае какво ще бъде производството и каква ще бъде консумацията. С тази мярка се прави първа стъпка за либерализиране на пазара”, каза министър Асен Василев.

Мярка 7
ДКЕВР да изготви механизъм за точното определяне и контрол на количествата електрическа енергия, формиращи квотата за обществен доставчик - квотни централи, обществен доставчик - крайни снабдители.

ВЕИ производителите не приемат да бъдат санкционирани с безконтролно изключване от мрежата, съобщиха от асоциацията им. Изпълнението или неизпълнението на тази разпоредба зависи изцяло от съответното ЕРП, тъй като съоръженията за предаване на данни в реално време следва да отговарят на точни спецификации, предоставени от ЕРП. Параметрите и задълженията за инсталиране на съоръженията са разписани в договорите за присъединяване и достъп до мрежата, сключени между ВЕИ производителите и ЕРП. Производителите нямат право самосиндикално да инсталират такива табла в точката на присъединяване към мрежата без конкретни указания и разрешение от ЕРП.