Преди малко повече от две седмици правителството представи нов план за борба с разпространението на COVID-19 у нас. Лично премиерът Кирил Петков, тогава карантиниран, се включи чрез видеоконферентна връзка в обявяването на плана пред медиите и обясни тази оперативност с това, че страната ни се намира на прага на поредната COVID вълна.

В презентацията на отделните стъпки и мерки в новия документ участваха също здравният министър проф. Асена Сербезова и министърът на образованието и науката академик Николай Денков. Въпреки че общественото внимание към онзи момент беше насочено към това при какви условия и в какви срокове ще се затварят училища, ресторанти, магазини, различни други обекти, както и на каква помощ могат да разчитат хората и бизнесът, здравният министър посочи още един приоритет на управляващите в справянето с кризата: разработване на мащабна информационна кампания по отношение на ваксинацията.

"Считаме, че една информационна кампания, която е основана на лозунги за ваксиниране, е непродуктивна и би отблъснала по-голямата част от хората, а именно - колебаещите се. Една от концепциите в медийната ни политика е, разбира се, че решението за ваксинация е индивидуално, но то има отзвук за общественото здраве", каза тогава проф. Сербезова.

В същия ден, четвъртък, броят на отчетените за денонощие поставени ваксини беше 30 398. А в предишния доближаваше 32 000. За да спадне до 12 000 през някои дни от настоящата седмица, в почивната неделя - по-малко от 2000 българи са отишли до пунктовете за ваксинация.

На фона на все по-честите заявки от учени, чужди и наши, че идва краят на пандемията, Dir.bg поиска от здравното министерство информация докъде е стигнала работата по мащабната информационна кампания, кой изпълнява отделните дейности, заложени в плана, както и какво финансиране е предвидено за всяка от тях.   

От публично достъпния план става ясно, че министерството е амбицирано да разработи информационната си кампания чрез създаване на специален сайт, подготовка на видеоматериали и клипове, провеждане на социологически проучвания, позициониране в социалните мрежи със собствени страници във Facebook и Instagram, както и канал в Youtube, отпечатване на хартиени брошури, създаване на дигитални банери.

"Създаването на информационен център за всички въпроси, свързани с ваксините и ваксинацията, също е сред елементите на планираната информационна кампания. Практиката от последните 2 години показва, че гражданите предпочитат пряк контакт с експерт, който да отговори на всички зададени му въпроси. На сайта на кампанията ще са посочени контакти: телефонни номера, имейл адреси и т.н. През целия период на кампанията водещ елемент в нея ще бъде провеждането на интервюта и популяризирането на позиции и научни публикации на водещи медицински специалисти, учени и експерти в областта на медицината, както и на международни организации, сред които СЗО, УНИЦЕФ и др.", пише още в документа.

Според изпратения до Dir.bg отговор, информационната кампания е в етап на разработване, като вече се работи по голяма част от заложените елементи в плана за справяне с пандемията от COVID-19.

Ето и подробностите за отделните дейности, за които попитахме конкретно:

1. Според разписаното в плана, за целите на кампанията предстои да бъдат изработени лого и слоган, предложени като цялостна криейтив концепция от външен изпълнител и тествани в нарочни фокус групи.

Попитахме кой ще направи концепцията и колко ще струва това, а от пресцентъра на здравното министерство отговориха, че с въпросната концепция основно ангажиран е екипът на министерството, така че средства не са предвидени.

2. Както вече споменахме, кампанията ще разполага със собствен сайт, който ще съдържа достоверни данни, нужни на хората, за да изберат информирано дали да се ваксинират. Предвижда се сайтът да има рубрики и секции, информацията да е обособена за различни целеви групи, като хора с хронични заболявания, бременни, възрастни хора и др. Заложена е задължителна секция "ФАКТЧЕК", където да се опровергават подвеждащи и неверни твърдения за ваксините срещу COVID. Отделни рубрики ще бъдат посветени на ваксинацията при децата, на очакваните странични нежелани реакции след поставяне на ваксина, на типовете ваксини, на процедурата по одобряването им, на т.нар. "лонг-COVID" и "пост-COVID" и др.

Тук въпросите ни бяха отново кой ще разработи сайта, с какъв финансов ресурс ще разполага, колко ще струва поддръжката му и кога ще бъде готов за пускане. Конкретни отговори не получихме.

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

3. Създаването на Facebook и Instagram страници, както и на Youtube-канал на кампанията, също привлече вниманието ни като елемент в плана. Идеята е да бъде публикувана актуална, достоверна и на достъпен език информация за ваксините и ваксинацията, а също така инфографики и кратки разяснителни видеа на експерти, истории на хора, които са преболедували вируса, послания на инфлуенсъри по темите на деня, свързани с ваксините.

Отново не се казва кой ще се занимава с това и ще получава ли заплащане за тази дейност.

4. Заснемане на клипове във видео и аудио формат, по договор с Българската национална телевизия, които ще бъдат предоставени безплатно на медийните партньори на кампанията и на публични институции.

Отговорът на здравното министерство - за клиповете е платено, в момента се работи по техния сценарий.

5. Заложено е също отпечатване на брошури, насочени към различни групи в обществото. Сред тях са жени, планиращи забременяване, бременни и кърмещи, също така деца, хора с хронични заболявания, общопрактикуващи лекари и фармацевти, персонал в училищата.

Липсва информация къде ще бъдат разпространявани, откога и колко пари ще струва това.

Без отговор остава и най-лесният въпрос: колко общо средства са предвидени за тази мащабна информационна кампания и от чий бюджет ще дойдат? Освен, че ще бъдат за сметка на Министерството на здравеопазването, към момента не може да се каже колко ще са те, тъй като кампанията е в процес на подготовка.

И понеже в новия план е посочено, че до момента са проведени отделни комуникационни инициативи за насърчаване на ваксинацията, инициирани от различни организации, без ясно формулиране и насоченост на посланията, ще припомним две от тях, които бяха измислени от предишното ръководство на здравното министерство през 2021 г.

В края на септември екипът на служебния здравен министър д-р Стойчо Кацаров обяви началото на игра с награди за хора над 12 години, които се ваксинират през октомври. В замяна на поне една поставена доза те имаха право да участват в томбола за 102 смарт часовника. От министерството отчетоха засилен интерес към записването за томболата, но не стана ясно доколко това ускори ваксинацията у нас.

Снимка: Булфото

В началото на ноември отново д-р Кацаров събра при себе си представители на различните съсловия: лекари, медицински сестри, зъболекари, фармацевти, пациентски организации. След като отправи призив за общи действия и национална мобилизация чрез ваксиниране, здравният министър призова колегите си да станат и да се хванат за ръце, пред погледите на журналисти и пред камерите на телевизиите.

А докато екипът на новия здравен министър работи по информационната кампания за стимулиране на ваксинацията, медици и математици у нас все по-често говорят за края на пандемията.

В понеделник пред bTV Radio проф. Пенка Петрова от Института по микробиология на БАН обясни, че вероятно Омикрон няма да е последният коронавирус от това семейство, но тъй като всички негови подварианти протичат по-леко, заразяват предимно младо население, което го прекарва по-леко и създава бърз имунен отговор, "то всъщност може би наистина това ще бъде краят на пандемията". Важно според нея е обаче ваксинацията у нас да продължи с бързи темпове.

Един от парадоксите във ваксинационния процес у нас е, че през почивните дни през пунктовете минават по-малко хора, отколкото в работни дни. Според данните за изминалата неделя, броят на поставените дози ваксини е малко под 2000.