17-те вагона с над 800 тона отпадъци, пътуващи за България, които бяха задържани в Италия преди няколко дни, най-вероятно са част от мащабна схема за трансфер на отпадъци, свързана с мафията. Мнението е на един от водещите разследващи италиански журналисти Чезаре Джуци от "Кориера дела Серра", предава bTV.

Репортерът, който от години разследва мафиотските организации на Апенинския полуостров, казва, че в трафика на отпадъци участват и много фирми, които легално преработват боклук.

Незаконният бизнес обаче се пренасочва към Източна Европа заради нови ограничения в Китай и натрупването на непреработен отпадък в Италия.

"През последните 3 години има други подобни случаи и разследвания на Карабинерите за търговия с отпадъци и в Италия, и в чужбина. Става въпрос за големи количества боклук, за чието отстраняване - особено на пластмасовите, биха били нужни много пари. Преди време унищожаването на отпадъците често се извършваше в Китай, където местните заводи ги получаваха и изгаряха много по-евтино от нашите фирми. През 2017-а обаче китайското правителство наложи забрана да се внасят нерафинирани чужди отпадъци, защото пластмасите често съдържат и метали, платове, заразени или отровни съставки и други. Така за бизнеса преработката в Китай се оказа скъпа и италианските компании натрупаха отпадъци, за които търсеха място за преработване. Те бяха разпределени по мащабни вериги на криминални организации, които работят нелегално", обяснява Чезаре Джуци.

Според него след забраната за износ в Китай, боклукът най-често се изпраща към Африка и Източна Европа.

Снимка: Италианската полиция

"Заедно с легалния бизнес с отпадъци работят и много фирми, които предлагат същите услуги за смешни пари. Евтините услуги, естествено, са нерегламентирани и затова отпадъците се изпращат в чужбина, губят им се следите и така трудно могат да бъдат открити от властите в Италия. Тук става въпрос със сигурност за много добре организирана криминална мрежа. В тези случаи наблюдаваме присъствието на едни и същи "герои", които имат връзки с мафиотските организации и в миналото, и със силните на деня. Особено след китайската забрана пазарът в Източна Европа става все по-привлекателен и печеливш", казва той.

Чезаре Джуци е на мнение, че компаниите в този бизнес непременно са безупречни във всяко отношение - имат връзки в чужбина, верен персонал във всички сектори - от главните управители до шофьорите, счетоводителите, които фалшифицират цялата документация, администратори и брокери - никога не става въпрос за изолиран случай с един камион, влак или каквото и да е превозно средство. "Става въпрос за една много добре изградена международна мрежа, която свързва цяла Европа и всеки път отваря нови канали и подготвя пратки за нови дестинации. Така те по-трудно могат да бъдат свързани от разследващите. Досега сме имали подобни случаи с кораби, но за пръв път работя по трафик на боклук с влакова композиция. И друг път съм разследвал в дълбочина действията на мафията и в този казус виждам как е замесена Ндрангетата - калабрийската мафиотска организация, която от край време е свързана с операции в този район и която се е превърнала в международна след китайската забрана", допълва той.

Попитан дави Източна Европа се превръща в сметището на Западна, той казва, че всъщност България за пръв път се появява толкова явно в подобни разследвания.

"Имали сме много повече разследвания и случаи, свързани с Румъния. Не е казано, че отпадъците са щели да останат в България, но можем да предположим, че страната ви най-вероятно е била финалната дестинация. Вижте, има два "пътя на боклука" от Италия. Първият е лесен и напълно незаконен. Отпадъците се изоставят в напълно изолирани и необитаеми терени край малки села и се разпръскват на огромни площи или се погребват под земята. Така изглежда, че те са просто отпадъци от местните жители или е незаконно сметище. По този начин не може и да възникнат подозрения, че боклуците са опасни, токсични или промишлени.

При другия случай, който често се свързва с Румъния, отпадъците се изпращат по легален път и се описват като узаконен вид отпадъци, които могат да бъдат преработени легално - например, чрез изгаряне. Когато тези отпадъци обаче са дълбоко токсични, сурови и вредни, тяхното преработване е изключително скъпо. Ако пътуват с фалшиви документи, те биват изгаряни, въпреки че е против всички норми. Така и в двата случая отстраняването на боклука е изключително евтино, въпреки че се нарушава цялото екологично европейско законодателство", разказва още журналистът.

"Все още не знаем откъде и за къде са пътували отпадъците. Разследването е започнало миналата седмица. Карабинерите са идентифицирали италианската фирма, която е била ангажирана за превоза. Не мога да кажа все още името ѝ, защото действията на властите продължават, но отговорните лица на въпросната фирма не са вписани официално като такива в регистрите. Отпадъците също са на въпросната компания. Работи се по въпроса кой точно ги е очаквал в България, защото е доста вероятно описаните имена да не водят до истинската крайна цел. Процесът по разследването в Италия е дълъг и може да продължи поне още 6 месеца, за да се стигне до заключение и да се знае кой точно участва в схемата", споделя още Чезаре Джуци.