При изпълнение на тренировъчен полет днес самолет РС-12 с регистрационен знак 020 от състава на 16-а авиационна база на Военновъздушните сили спука (ВВС) гума на основната стойка на колесника при кацане на летище София в 19:15 часа, съобщиха от Министерството на отбраната (МО). Екипажът не е пострадал и не са нанесени други щети на самолета, допълват от МО. Летище София е било затворено за кратко.

Благодарение на координираните действия на техническите екипи от авиобазата, летище София и Ръководството на въздушното движение самолетът е изтеглен от пистата за излитане и кацане, а полетите на летището са възобновени, допълват от МО.

Според информация на сайта на Авиобаза Крумово за авиационната техника, Pilatus PC-12 е еднодвигателен турбовитлов самолет, предназначен за транспортиране на пътници и товари на средни и къси дистанции. Максималната му скорост е 437 км/ч, може да се издига да 9000 м. Максималният брой пътници в него са 6.

Това е вторият инцидент на столичното летище от петък насам. Тогава дрон бе засечен във въздушното пространство на аеропорта, а зради него полетът на "Aegean"от Атина за София, изпълнен от самолет "Airbus A220-100" на "България Еър", беше забавен. Впоследствие се оказа, че още пет полета са засегнати от летящия "натрапник".

Впоследствие министърa на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов даде информация, че дронът е бил тип "Крило", който тежи над 30 кг. и е с 1,5 м дължина на крилата. Той не се продава масово и се изискват специални умения за неговото управление. "Възможно е полетът на дрона да е бил с цел провокация", добави той.

"След като биват пренасочени от РВД и кацат от обратната страна на пистата, дронът също се премества от тази страна и известно време кръжи над тази полоса. Всичко това ни води към извода, че става дума за провокация. Или някой се опитва да тества системите за сигурност на летището или, но така или иначе изводът е един - има пропуски и тези пропуски трябва да бъдат запълнени".

Сигурността на летището не е достатъчна, за да се гарантира сигурността на полетите, заключи министър Караджов. Според него държавата и операторите на летища трябва да изградят "Железен купол" срещу дроновете, като вземат опита на други страни. "Тази система ще дава възможност, ако подобно устройство проникне на периметъра на летище, то да може да бъде неутрализирано. Втората система трябва да дава възможността в радиус от 20 км да се засичат всички дронове. Това ще бъде функция на държавата. По този начин ще може от възможно най-далече дронът да бъде неутрализиран и най-вече да се хване този, които го управлява, каза още Караджов, цитиран от БТА.