Екип от експерти днес започна официално разследване на причините за засядането на огромния контейнеровоз в Суецкия канал, който остана блокиран близо седмица, съобщиха египетски държавен вестник и онлайн издание, цитирани от ДПА.

Корабът "Евър Гивън", под знамето на Панама, отново отплава в понеделник, шест дни след като заседна по време на пясъчна буря и запуши един от най-натоварените маршрути за корабоплаване в света.

Служител от управата на канала заяви, че разследващият екип включва правен експерт, инженер и специалист по загуби и обезщетения.

Движението през Суецкият канал се извършва в обичаен режим и денонощно. Това съобщи ръководителят на управлението на водния път Осама Рабие на страницата на службата във Фейсбук.

Той информира, че днес през канала са преминали 81 кораба в двете посоки, общият тонаж на превозените товари възлиза на 3,1 милиона тона.

Според телевизия Ал Джазира, цитирана от ТАСС, след възобновяване на трафика 163 кораба вече са преминали през Суецкия канал и още 292 очакват своя ред на северния и южния вход.

Доставките на кои стоки бяха забавени заради кризата в Суецкия канал?

Стоки на стойност 9,6 млрд. долара минават през канала всеки ден, сочат данни на британското специализирано издание за световната корабна индустрия "Лойдс лист".  Несъмнено блокирането на канала ще окаже влияние върху редица индустрии. Икономисти, производители и потребители са изправени пред последствията, предаде БНТ.

Забави се доставката на памук от Индия, на пластмаси и авточасти от Китай. Това са материали, които се използват предимно за суровини на различни европейски продукти, като дрехи и автомобили.

Забавянето може да засегне германската икономика, тъй като големите производители на автомобили зависят от доставките на китайски авточасти.

Износът на нефт от Близкия изток също беше временно възпрепятстван. Възможно е това да доведе до по-висока цена на горивото за страни като Испания, Италия и Франция.

На фона на опасенията, че доставките на гориво могат да бъдат забавени, Сирия започна да нормира количествата нефт, за да може основните услуги в страната като болниците и телекомуникациите да продължат да функционират. В Сирия недостигът на гориво е проблем от няколко години и е следствие на наложените санкции от Запада.

Кризата в Суецкия канал попречи и на празните контейнери да бъдат връщани обратно в Азия. Това увеличава недостига на транспортни контейнери на континента, причинен от нарастващото търсене на потребителски стоки по време на пандемията. Така търговците на дребно могат да изостанат с доставките на телевизори, мебели, дрехи и много други стоки.

Последствия за корабоплаването

Последствия се очаква да има и за световната корабоплавателна индустрия. За да намалят вредата от забавянето, някои кораби решиха да не чакат преместването на заседналия контейнеровоз и поеха по единствения алтернативен път - този през водите на Южна Африка. Маршрутът отнема между 7 и 15 дни, което е допълнителен разход за корабоплавателите. Повишените разходи за транспорт и доставка могат да повлияят и на цените, заплащани от потребителите.

Блокирането е повлияло на предприятия по целия свят - от корабни оператори до търговци на дребно. Според експерти обаче е трудно да се определят действителните загуби от кризата.

Един от очакваните ефекти е увеличаването на цените за доставка до Европа. През следващите месеци това може да се отрази и на останалите звена по веригата, които са взаимно зависими едни от други, прогнозира "Ню Йорк Таймс".

Според някои икономисти прекъсването на корабоплаването през канала няма да има дълготраен ефект върху световната търговия и цените на някои стоки ще се повишат, но за кратък период.