Мъжът, който пръв е подал сигнал на тел. 112 за верижната катастрофа на магистрала "Струма", разказа през сълзи за ужаса в мъглата в ранната утрин на 5 февруари.

Тогава 29 коли, камиони и автобуси се удариха край санданското село Дамяница. Един мъж загина, а други 13 бяха ранени.

"Около 7.35 ч., както във всеки нормален ден тръгнах за работа. Още при качването на магистралата видях, че има мъгла. Подминавайки един от ТИР-паркингите забелязах, че мъглата се сгъстява. Намалих скоростта от 80 на 60 км/ч. И на около километър след това изведнъж мъглата стана непрогледна", обяснява пред bTV мъжът, чиято самоличност не бе обявена.

„В един момент видях светлини от камион пред себе си. Успях плавно да намаля. В момента, в който се насочих надясно, за да избегна светлините, видях, че пред мен има автомобил, който се беше ударил в мантинелата”, допълва той.

Признава, че се е изплашил и инстинктивно е побягнал надолу по склона. Обадил се на телефон 112. Спомня си, че им е казал да изпратят много линейки, защото там „е много страшно”.

Докато говорих с тях, чувах само спирачки, удари и писъци”, разказва още мъжът. През сълзи той изказа благодарност на другите хора, както и на екипите, които са помагали за спасяването на пострадалите.

Бяхме като едно семейство в този момент. Всеки се опитваше да помогне на другия. Никой не гледаше отстрани. Със сигурност хората направиха всичко, което можеха при тези условия”, допълни той.

Според него не АПИ или друга институция е виновна за катастрофата, а хората и това, че са шофирали с несъобразена скорост при лошите условия на пътя.

"Ние сме свикнали този и онзи да упрекваме. Не съм следовател, но сме си виновни ние. Това е мое мнение. На мен ми се размина, защото карах с по-ниска скорост. Не знам дали сега е моментът, но всички, които бяхме там - и ние, здравите мъже, и "Спешна помощ", пожарната- помагахме, не сме гледали сеир", каза още мъжът.

Междувременно пред Нова телевизия инж. Дончо Атанасов - член на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" заяви, че дори да е имало действаща интелигентна транспортна система на АМ "Струма" в участъка на верижната катастрофа, тя е нямало как да предвиди мъглата.

Той уточни, че при тежки аномалии, каквато е непрогледната мъгла, шофьорите трябва да разчитат преди всичко на своята преценка, а не на пътни знаци.

"Видимостта е била не повече от 2-3 метра. Всеки шофьор знае, че магистралата не е най-безопасният път, защото скоростите са по-големи. И каквито и пътни знаци да има, при тази мъгла те са невидими. Не може да се видят никакви светлини при видимост от 2-3 м", обясни инж. Атанасов.