Тунелът преди 'Железница' е почти готов
С пускането му през следващата година пътят от София до Банско и Солун ще се съкрати значително
Тунелът преди виадукт "Железница" на магистрала "Струма" след Благоевград е почти готов, видя "Бурфото".
Още по темата
С пускането му през следващата година пътят от София до Банско и Солун ще се съкрати значително, тъй като аутобанът ще позволява да се стига от столицата до Симитли само за час.
Тунел "Железница" е най-дългият и най-модерният виадукт, изграждан досега в страната. Водещият партньор в обединението ДЗЗД "АМ Струма 2018", което строи съоръжението, е "Джи Пи Груп".
Тунелът има интересни технически характеристики. Двете му тръби са с дължина около 2 км всяка. Съоръжението има четири напречни пешеходни връзки и други две за автомобили между тръбите. Това е решение в случай на авария за преминаване и евакуация на хора. Изградени са 26 SOS комбинирани ниши, където ще има пожарогасители, телефони и други необходими по проект елементи.
При изграждането на "Железница" е имало редица трудности. Най-непредвидими са геоложките особености на терена, през който преминава съоръжението. Скалният масив е като жив и постоянно трябва да се напредва и укрепва и колкото по-бързо се случват тези операции, толкова по-безопасно е. Скалният куп е нееднороден, с множество пукнатини, с различни тектонски или разломни зони. Преминаването през геоложките различия на планинския масив при обилни валежи и повишаването на подпочвената вода е изключително предизвикателство, защото създава предпоставки за течове, свличания и срутвания.
За пътуващите в тунела няма да има опасност при обилни дъждове. Направена е хидроизолация с фолио, което завършва с дренажни тръби, последвана от цялостна облицовка. Но точно заради обилни валежи при изпълнение на строителните дейности през лятото на 2020 г. се активизираха две свлачища. Те са причината пътната отсечка да все още да не се ползва, въпреки че тунелът има акт 15.