От поръчката би се облагодетелствала само една частна фирма, която използва държавното депо, обявиха на пресконференция днес представители на локомотивния завод "Експрес Сервиз" ООД и на българо-хърватското дружество "БДЖ-Кончар" АД.

Скандалът избухна преди дни след публикации в медиите. Още тогава транспортният министър Ивайло Московски нареди проверка на обществените поръчки.

Според публикации държавната жп компания ще плати над 4 милиона лева без ДДС на предварително известна фирма. Схемата била стандартна. В предложената обществена поръчка били заложени условия, които една единствена фирма можела да изпълни. Освен това в договора били заложени и задължения на БДЖ, които представлявали почти целия ремонт.

Анастас Колев, управител на "Експрес Сервиз" в Русе и Гинчо Павлов, изпълнителен директор на "БДЖ-Кончар" АД представиха данни за абсолютно предопределена според тях конкретна обществена поръчка, в която локомотивите на БДЖ ще се ремонтират от самите БДЖ, в халета на държавните железници и с резервни части на държавните железници, а чрез схемата на практика ще се източи обществен ресурс чрез фиктивни ремонти на локомотиви.

Процедурата по ЗОП е открита с решение от 12 февруари т.г. на управителя на "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД и е публикувана в Регистъра на обществени поръчки към АОП на 14 февруари т.г., а точният й бюджет е 4 082 400, 00 лева без ДДС. Ключово изискване на възложителя "БДЖ-Пътнически превози" е локомотивите да се предават за ремонт на територията на депо София, след което кандидатите трябва да посочат адрес на изпълнение на услугата, където преценят, но трябва да докажат, че имат право на ползване.

В същото време обаче в тръжната документация има изискване експресните ремонти на локомотивите да се извършват в рамките на 8 часа. Това и съизпълнителската роля на БДЖ, подсказват че на практика, а и на теория, локомотивите не могат да се ремонтират на място различно от Локомотивно депо София, посочи Атанас Колев.

На практика няма как локомотив да отпътува от София, да стигне до Русе, да бъде ремонтиран и да се върне в София за 8 часа, поради което русенската "Експрес Сервиз" автоматично отпада от състезанието. Като единствен възможен изпълнител остава само "ЖП Тракция ЕООД", защото само те в момента могат да докажат право на ползване на сгради в софийското депо на БДЖ, без да е ясно на какво основание е това.

Другият абсурд в така обявената процедура е, че и другото предприятие за ремонт на локомотиви в България - "БДЖ-Кончар" АД формално не отговаря на изискванията на Възложителя. Въпреки че реално локомотивите са създадени от тази фирма и допреди две години са били обслужвани единствено от нея, към момента "БДЖ-Кончар" АД нямат сертификат от ИА "Железопътна администрация" за поддържане на тези локомотиви.

Според Гинчо Павлов ситуацията е абсолютно парадоксална, защото технологията на локомотивите е интелектуална собственост на българо-хърватското дружество, което по думите му трябва да е с пълно предимство при ремонта и поддръжката им.