Вечният успех им даде финансовата възможност да привличат таланти от всеки друг отбор, опитващ се да се включи в престижния клуб. Положение, заради което мнозина порицават английския футбол.

Сега обаче, изглежда, европейските училища по бизнес започват да сформират собствен клуб на "големите двама", пише британското списание "Икономист".

Въпреки данните, че увеличението на броя на кандидатите за магистърски програми по бизнес администрация започва да се забавя, тази година две от големите имена на европейския образователен пазар силно увеличиха приема на студенти. London Business School увеличи приема за магистърската си програма до 400 места, което е увеличение с над 25 на сто спрямо миналата година. Другото известно бизнес училище INSEAD, което има школи във Франция и Сингапур, увеличи приема на студенти до 980 спрямо 937 през миналата година.

Защо нараства приемът? Изглежда въпреки факта, че за завършили с магистърска степен по бизнес администрация условията на трудовия пазар остават трудни, все повече студенти се насочват към училища със световна репутация. Тенденцията вероятно е причина за тревога сред останалите бизнес училища, а тези от тях, които се надяват един ден да се присъединят към световния елит, нервно броят получените молби за прием, разтревожени от влиянието, което големите класове на двете престижни школи могат да окажат върху програмите им. Малко от образователните институции биха изразили открито подобни опасения, но в частен разговор много от тях признават, че се страхуват да не станат образователния еквивалент на футболния клуб Портсмут - първият от английската Висша лига, който бе принуден да обяви фалит.

Все още обаче не всички изпадат в паника. Няколко амбициозни училища остават оптимистични за броя на кандидат-студентите си. Как ще се борят срещу "сигурните" марки? На този въпрос няма общ отговор и всеки трябва да намери собствения си начин да се отличи от тълпата.

Изглежда, поуката от няколко успешни опита е, че училищата, които не разполагат с "мега-марка", трябва да помислят усилено за целевия си пазар и как да се обърнат към него. Казано по друг начин - пазарна сегментация, определяне на цел и комуникация - елементи от основното обучение по маркетинг. Ако бизнес училищата не успеят да приложат тези принципи за собствената си полза, то може би нямат право да се опитват да учат другите на тях.