Пътуването на София: Три лъча и един мобилен град
Ако някоя промяна е облекчила неоспоримо ежедневието ни, това е модернизирането на градския транспорт
Има ли по-подходящ ден от празника на София, в който да се запитаме какво направихме за нашата столица и какво тя за нас? Първият въпрос има толкова отговори, колкото е милионното население на мегаполиса, но на втория можем да отвърнем далеч по-ясно.
Ако някоя промяна е облекчила неоспоримо ежедневието ни, това е модернизирането на градския транспорт. Докато стигаме за минути до някое от тържествените събития днес в последния горещ ден от годината, можем лесно да оценим това, което получихме за последните 10 години.
София преди метрото: Младост-Обеля за 2 часа с автобус, тролей и трамвай, 3 отделни билета за градския транспорт.
София след метрото: Младост-Обеля за 30-ина минути под земята с един транспорт и един билет.
София преди 10 години: Маршрутки-камикадзета, нередовни и вехти Икаруси, затапени тролеи в задръстването, дрънкащи трамваи от миналия век.
София днес: Електрически превоз, свободни бусленти, редовни и бързи линии с електронно отчитане, велоалеи, тротинетки, трамваи на европейско ниво.
Развитието на метрото е един от най-знаковите проекти, който коренно промени ритъма на столичното ежедневие през последните десет години. През 2009 година дължината е едва 9 км, а днес подземните линии са 40 км, като още 12 км са в процес на изграждане. Освен че има оценка за реализирането на най-чистото метро в Европа, с него София спестява огромни количества вредни емисии. Към 2018 година хората, които ежедневно ползват подземния транспорт са над 350 000, а вредните емисии намаляват със 75 000 тона годишно. С изграждането на новата, трета линия, и доставката на модерни "Siemens" мотриси, които ще превозват 130 000 души на ден, броят на пътниците в метрото ще достигне половин милион.
Драстична промяна претърпя и столичният автопарк. Само преди 6 години средната възраст на автобусите е над 20 години. Днес 90% от транспортните средства са подменени, а общата им възраст пада до 6 години. Последните тенденции в големите световни градове също не закъсняват и у нас, като в столицата вече се движат 20 екобуса, а нови 15 са в период на доставка. Доказателство за по-високото качество на автобусния транспорт е и постепенното отпадане на необходимостта от ползване на машрутки, които допреди 10-ина години бяха най-редовният нарушител на пътните правила.
Така днес можем да си позволим да погледнем с усмивка в тържествения ден. Имаме 364 дни в годината за критики, възмущения, недоволства, но само един, в който да погледнем нашата столица и да признаем, че тя върви напред.
НАЙ
Доброволци заведоха в клиника кучето на Николай, завариха го болно, гладно и вързано
Латвия предаде на Украйна повече от 600 конфискувани автомобила
Тръмп за Канада, Панама и Гренландия: защо това е тревожно
Последните християни във Витлеем са изправени пред преследване, насилие и заличаване
"Вашингтон Пост": Зеленски бавно върви към преговори за бъдещето на Украйна
Зеленски: Русия изстреля 70 ракети по Украйна навръх Рождество Христово
Реалистичен ли е планът на Тръмп да поиска от страните в НАТО 5% от БВП за отбрана?
Масиран обстрел между Русия и Украйна навръх Рождество Христово
Тръмп за Канада, Панама и Гренландия: защо това е тревожно
"Вашингтон Пост": Зеленски бавно върви към преговори за бъдещето на Украйна