Парламентът подкрепи президентското вето
Оспорваните от държавния глава текстове бяха отхвърлени с гласовете на ГЕРБ, БСП и ДПС
Обратно в новинатаКоментари - Парламентът подкрепи президентското вето | Днес.dir.bg
Коментари
Истаната е проста. Вместо да сложат ТАВАН НА ЦЕНИТЕ, от Герб приеха закон, с който ги ФИКСИРАХА към нивата от последните три месеца. Което значи, че цените не могат да падат надолу по закон. А се очакваше падане на газта с 30%, на парното, на тока... и т.н. Затова ВЕТОТО на президента беше правилно. ББ видя че не е прав, колкото и да говореше срещу БСП и срещу Радев, и накрая се съгласи да падне членът за цените. Същото и за НЕВЯРНАТА информация. Не става дума за "лъжлива" информация, когато човек лъже преднамерено, а за НЕВЯРНА. Тук 100% от троловете не правят разлика и не разбират нюансите на българския език!
Да търсиш политически дивиденти по време на чума е толкова безумно, недостойно и отвратително, че както се изрази главният редактор на "левият" Поглед инфо , ако поръсиш Нинова със светена вода, то тя ще започне да пуши и да съска. Нинова надмина себе си. Оправдавайки вчерашната абдикация на партията си, тя обяви, че БСП няма да подкрепи по същество предложенията в закона за извънредното положение, защото той едва ли не създавал хаос. Не предлагате адекватни социални мерки, каквито предлага модерна Европа, каза соцлидерката и видя „засилване на репресиите, отнемане на права, подслушване на хора и преследване на свобода на слово”. Примери обаче така и не посочи. И няма как да го направи, защото такива не същестуват. Впрочем Нинова отдавна трябва да е под социална карантина. И с нея трябва да бъде запрян и това нищожество, което се нарича президент. Такива хора са съвършено случайни на политическото битие, защото те нямат усетливост за национална кауза, а се интересуват единствено от собствените си политически проекти. Те могат да минат през труповете на родителите си, но да бъдат там на върха, за да водят бащина дружина. Жалки сте!
Жалки сте вие. Точката за цените беше тъпа.... затова и се съгласиха да я махнат тези от Герб. Защото видяха, че всички разбраха колко е тъпа. Само ти не разбра.
ПРЕДИ ветото: Затвор от 1 до 3 год. и глоба от 1 000 до 10 000 лв. за разпространяването на невярна информация за разпространението на заразна болест; Затвор от 1 до 3 год. и глоба от 5 000 до 10 000 лв. за спекула с цените на стоките по време на извънредното предложение. СЛЕД ветото: Затворът и глобата за разпростряването на невярна информация отпадат; Затвор до 2 год. и глоба от 100 до 300 лв. за спекула с цените на стоките по време на извънредното предложение. ... И за всичко това ББ получил УДАР В ГЪРБА от президента... Вече ще може да Лъже безнаказно. Президентът работи за ББ ;)
ТИ, си за затвор, защото "инфо"-то Ти е фейк и плюеш и насаждаш ОМРАЗА към законно избрани лидери ПРЕМИЕР и ПРЕЗИДЕНТ !!;)) Ще има "инфо" на Гешев за теб!!!;))
Уау, не си спомня някога да съм плюла МАЖОРИТАРНО ИЗБРАНИЯ президент. Няма начин едновременно да харесвам/ненавиждам две диаметрално противополжни личности. Президентът няма нито 1 грешна стъпка досега. Със забележката, че е завидно търпелив и прекалено мек спрямо интригите и непрофесионализма на гербавите калинки. Що се отнася до законно НАЗНАЧЕНИЯ премиер, харесвам ГО само в амплоато МУ на Трагикомик; :) Като премиер не мога да ГО понасям и се срамувам от/заради Него. С 2 ръце подкрепям Костовата диагноза: "Министър-председателят е чудовищно неграмотен."
Нищо, че си "уау"...!! Hаписаното.. от ТЕБ... изяснява, че го правиш целенасочено да внушаваш "Tвоите Mечти" ! Но,... когато е Aгресивно Oбидно... спрямо обществото или тази част от него... Kоито... са ги избрали ...Tова, ми прилича на пропагандата на Гьобелс : "3а всичко... са виновни евреите" !! Прочети книгата "Психология на тълпите" ... на Густав Льобон и ще разбереш какво ПРИЧИНЯВАШ "Cъс"... себе си!!!;))
Скъпо безНИКово същество, не ми препоръчвай да чета книги, които препрочитам. :) Аз изказвам мнението си, не натрапвам нищо никому. И, прости ми, моля те, че ми е жал за Полиглотския когато говори на френски с Макрон или на развален български в кулоарите на Европарламента, докато "събеседниците" МУ настойчиво привикват преводачите МУ!
Виж, Cкъпа.. "инфо" (прекрасен НИК ) Bярвам ти , че ПРЕПРОЧИТАШ книги...това е добре значи стараеш се.. да усвояваш "Мат*ряла" ..само да ти Вметна ...някъде из книгите съм го чел (не съм го измислил АЗ ), че по време на КРИЗА или не дай бог ВОЙНА не е хубаво да се подменят "ГЕНЕРАЛИТЕ" ...3ащото,... ТОВА водело до разколебаване.. демобилизация на войските(масите) и ТОТАЛНА ЗАГУБА на ВСИЧКО!! Сега според МЕН не е момента при тази "Умишлено създадена паника" да се търси сметка КОЙ ,..КОЛКО е ПРОСТ ....това Неминуемо ще СТАНЕ ....Няма ТАКЪВ които да не си е ПЛАТИЛ ГРЕХОВЕТЕ !!! Знаеш ли КАК са БОГОТВОРЯЛИ ..НАПОЛЕОН и КАК са му се Kланели???? ....НО ....КАК, пък са го ИЗПРАТИЛИ и Къде ... ???? И един СЪВЕТ ако приемеш : НИКОГА не КАЗВАЙ ...КАКВО МИСЛИШ ...А ..МИСЛИ ...КАКВО КАЗВАШ !!! Особено пък и да го НАПИШЕШ : Всичко казано ОТЛИТА ...НО всичко написано ОСТАВА (цитат от Римското право)!! ;) Бъди ЗДРАВА !;))
Да обясняваш на комунист как се правят комунистически интриги е все едно да ги забавляваш в тяхната игра. Пример е предложението на БСП за което Нинова уверява Дариткова, че ще напуснат парламента, ако не се приемат текстовете за спекулата. С нежелание ГЕРБ ги приема и..О, Боже! Не кой да е а Президента им обявява "ВЕТО", като ги джиросва на ГЕРБ , като преди това е силно в час и в пълна комуникация с Борисов, който всеки ден му "докладва" за положението в страната и няма нито една забележка по мерките и законодателните инициативи.. Та се пита в задачата-Знаел ли е Радев за ултиматума на БСП към ГЕРБ относно върнатите текстове по закона за спекулата? Естествено, че ДА! Но е мълчал за да прави интрига- така, както му изнася, без оглед на морал, достойнство и хоризонти на политическо мислене. Дума не е обелил по гласуваните текстове предложени от БСП?! Какво става след ветото? БСП не само, че не напуска парламента, но с "радост" прегласува "собствените" си предложения, които ултимативно поставя като база за национално съгласие. Това е то лъжата на Нинова. Жалко за нейните фенове, които се опитват тук да се правят на умни и начетенни. Впрочем не кой да е а гуруто на "лявата" журналистика Калина Андролова призува Радев с думите: " Не клати лодката, глупако! Но от комунист мозък да очаваш е съвсем умряла работа. То не е от вчера. И няма да е само до утре.
Уважаеми управляващи / народно събрание,президент, правителство/. Господа умници политици. Всичките Ви мерки са неадекватни! Всичко правите все " след байряма". Няма никаква полза от това, да си признавате,че сте сгрешили, че сте закъсняли! За да има полза и добър ефект от действията Ви минете пред вируса,изпреварвайте събитията! Стига сте се влачили след тях!
Депутатите от т.н. ВМРО и Гърнето днес бяха върха на политическата простотия в парламента.
За първи път Бойко да ми хареса с начина на предприемане на мерките, а президентът ми падна в очите. БСП нали са лява партия?! За интерес и пари се обърнаха на 180 градуса. От повече от 10 години не гласувам за тях, но не гласувам и за ГЕРБ
важното е глупакът от Шипка, дето клати лодката, да е доволен!
Парламентът, вземете пример от хората в Унгария, Австрия, Германия и други. Действат на мига. Без вашите важности да приемате извънаредни закони, действат от раз. Сигурен съм, че и в съществуващото положение, Кнституция, в действащите закони има яснота как трябва да се действа при извънаредното положение и можеше без тези циркове на управляващи, опозиция и Президент. Има начини в такава ситуация да се помогне и на хората и на бизнеса, без излишни емоции. Къщата гори, те търсят огледало да се видят колко са хубави.
Тъкмо щях да пиша същото: правителствата приемат програми с конкретни мерки за преодоляване на икономическите последици, а у нас - или в НС още се навикват на комунисти и антикомунисти, или създаваме щаб връз щаба, мила моя майно льо - освен вече двата съществуващи, се създаде и прокурорски, а сега гледам Васко Комсомолеца иска и икономически щаб... даже не ми е смешно вече!
Тъкмо се чудех къде се покри твърдото ядро в ГЕРБ в лицето на Биков и Гърневски и ето, че последния напомни за себе си. Този номад няма да спре да повтаря лайт мотива си за комунизма докато не се докопа до депутатска пенсия. Мисля, че в ГЕРБ ако искат да са сериозна партия час по- скоро трябва да се отърват от такива глашатай на партийни структури със затихващи функции дето нямат никаква идея защо са в парламента, но повтарят едно и също само за да не ги изритат за некадърност. Гълневски само дето не е започнал да пише оди за ГЕРБ, но явно опита му да се хареса на БКП е оставил дълбок спомен , че никой не обича подлизурките.
Защо чугуните са толкова доволни??? Текста, заради който Радев наложи вето о тези, които Нинова наложи в закона. Значи: БСП предлага и налага гласуването на текст в закон, на който Президента на БСП наложи вето....следователно Президента на БСП наложи вето на предложението на БСП.....а за кратуните от БСП пак Борисов е виновен??????????????
Хасково са най-умните и работохолици, нищо че мнозина ги няма. Може да сме чешити, но сме много над вас. По живково ходихме да им работим, командировка и знаем, що за стока са, мързеливи, село Славяново, Харманли, Хаскови. Найнайнай
медиите от 10 и повече години са в пълна зависимост от властта/това показват и международните институции/, в момента са част от политическата прослойка, спрели са да защитават гражданите и изпъляват мисията , обслужват само тясно партийни интереси и трудно в тази ситуация може да се говори изобщо за свобода на словото
Да не си играят на обидени, ами да отвържат малко кесията. Външния ни дълг е много нисък. Може да вземем 10 милиарда, за да се финансират бизнесите, за да не съкращават хората и хората да имат пари. Те тия пари и без това ще останат в държавата и даже може да ни се отразят добре като цяло.
Нищо не мога да разбера Кой за кво гласува никой не може да разбере даже и депутатити
Каква „борба със спекулата” и каква „свобода на словото” бе? Спекулата винаги се е торерирала от управниците та затова никой никога не е успял да се пребори с нея и такава е съществувала даже и в т.нар. "тоталитарна" държава, така че в такъв кризисен за човешкия живот момент това са само празни популистки приказки и показност. Що се отнася до "свободата на словото" у нас такава съществува само когато се оплюват Путин и Русия и се наричат с най-ярките думи и изрази от нашенската ненормативна лексика, но не и когато се каже някоя истина против новия съвецки, пардон, европейски съюз, или, недай Боже, против новия Голям Брат. Явно че оттук е и голямото объркване на т.нар. „елит” относно разбирането на термина „невярна информация”, въпреки че думата „невярна” е ясно определена в тълковния речник (1. Който не отговаря на истината, на действителността, оригинала; неистинен, неправилен, погрешен, грешен, лъжлив.) и е добре позната на всеки българин още от най-ранните му години.
ГЕРБ, бавно и недостолепно отива на....майната си!
За каква спекула става въпрос в условията на пазарна икономика? Законът за извънредното положение да не би да е отменил съществуващите икономически отношения? Тогава по тая логика 8- те хиляди, дето ги вземат безделниците от парламента, а барабите по бон също е спекула!
Не пипайте свободата на словото! От Страсбург ви казаха, че няма да правят компромиси с европейските права на хората.
А защо рева Еднокнижния Мутрафон тогава???? Явно изобщо не знае за какво става въпрос, но плюе по Радев!!!!
Значи така: 1. Корнелия се обажда на Дариткова с ултиматум, че ако не се приеме предложението за спекулата, то БСП ще напусне парламента. 2. Герб приема да го добави въпреки нежеланието си. 3. Президентът Редев налага вето на точно на тези текстове, които са предложени от БСП, но пропуска да спомене това а го джиросват на ГЕРБ. 4. Текста се връща в Парламента и БСП с радост го ..прегласува. Какво стана със заплахата да напуснат отново парламента?Ето така работи отговорната опозиция с президента..
Нона Йотова е Даниела Анастасова, а Йордан Цонев бил Кристиян Вигенин. Стават грешки. Може да е от маските и очилата.
С т. 2 на § 12а от приетия закон се създава нова Глава осма „а“ с чл. 177а и 177б в Закона за защита на потребителите. Алинея 1 на чл. 177б императивно задължава всички стопански субекти „да предоставят на населението предлаганите от тях стоки и услуги на цени равни на средноаритметичните цени на предлаганите от тях стоки и услуги през последните три месеца“ преди обявяването на извънредно положение или настъпването на бедствие по смисъла на Закона за защита при бедствия. Законът не държи сметка, че отделните стопански субекти имат и са имали в посочения 3-месечен референтен период собствена търговска, ценова и маркетингова политика, както и различни взаимоотношения с търговските си партньори. Редица дружества, регистрирани в България, са дъщерни или част от икономическа група с компании-майки, чието седалище е в друга държава-членка и прилагат цялостна стратегия за реализация на стоките или услугите, които предоставят в рамките на Съюза.
Сега , какво да очакваме? Правителство в оставка и работещ парламент. Така хем вълкът сит , хем агнето цяло. Министерски съвет ще твърди че е в оставка и стои само заради кризата и след това кой от къде е и почваме кампания за нови избори , като се отърсят от натрупаните негативи от кризата.Да му мисли президента и избора му на служебен кабинет.
дефиниция на понятието „необосновано високи цени“
Споделям необходимостта от такава защита и смятам, че такива мерки трябва да има, но в приетия си вид законът не дава легална дефиниция на понятието „необосновано високи цени“
Хора ДАЙТЕ МУ "легална дефиниция на понятието „необосновано високи цени“.
т. 1 на § 12а от приетия закон се създава нова т. 9 на чл. 1, ал. 2 на Закона за защита на потребителите, като към целите на закона се добавя и „право на защита от необосновано високи цени по време на извънредно положение и бедствия“. Споделям необходимостта от такава защита и смятам, че такива мерки трябва да има, но в приетия си вид законът не дава легална дефиниция на понятието „необосновано високи цени“.
Интересно, а народа какво иска? Аз например не съм съгласна из социалните мрежи и нета да се ширят всякакви изказвания на знайни и незнайни, всякакви преписи от неясни източници.. и после базирано на такива непроверени и недоказани писания разни групи да ми реват: - много са репресивни мерките, само 15,000 в света са умрели от това - безобидно е или - ще умрем, края на света дойде или - всичко е пропаганда, няма никакъв вирус, това са фалшиви новини Например моята майка е лабилна и онзи ден заради глупости из нета - два дни рева. Ами, тя ще се поболее от нерви и паранои преди да я докопа нещо по-реално
2. С т. 1 на § 12а от приетия закон се създава нова т. 9 на чл. 1, ал. 2 на Закона за защита на потребителите, като към целите на закона се добавя и „право на защита от необосновано високи цени по време на извънредно положение и бедствия“. Споделям необходимостта от такава защита и смятам, че такива мерки трябва да има, но в приетия си вид законът не дава легална дефиниция на понятието „необосновано високи цени“. Липсва и нормативна основа за разграничаване на необосновано високите цени във време, когато не е обявено извънредно положение и когато е обявено такова. Няма и разграничение по отношение на стоките и услугите, чиито цени не следва да бъдат необосновано високи. Подобен подход създава правна несигурност у задължените субекти, допуска субективност на преценката на контролните органи и създава предпоставки за административен произвол. С т. 2 на § 12а от приетия закон се създава нова Глава осма „а“ с чл. 177а и 177б в Закона за защита на потребителите. Алинея 1 на чл. 177б императивно задължава всички стопански субекти „да предоставят на населението предлаганите от тях стоки и услуги на цени равни на средноаритметичните цени на предлаганите от тях стоки и услуги през последните три месеца“ преди обявяването на извънредно положение или настъпването на бедствие по смисъла на Закона за защита при бедствия. Законът не държи сметка, че отделните стопански субекти имат и са имали в посочения 3-месечен референтен период собствена търговска, ценова и маркетингова политика, както и различни взаимоотношения с търговските си партньори. Редица дружества, регистрирани в България, са дъщерни или част от икономическа група с компании-майки, чието седалище е в друга държава-членка и прилагат цялостна стратегия за реализация на стоките или услугите, които предоставят в рамките на Съюза.
По тъп каишков президент не сме имали.То бива подлога,но да няма собствено мнение,а да му налагат вече е трагично.Видяха дебилите ,че започна работа със щаба,но не трябва да конфронтация и го удариха пак със чехъла.
Ало Dir оправете си заглавието! "Парламентът подкрепи президентското вето" и следва "Оспорваните от държавния глава текстове бяха отхвърлени....."! Последно какво искате да кажете???
ще бъдат ли съдени дир сега за фалшиво заглавие в несъответствие в статията, а на бас че нееее
Ами така ще е Виж какви тормози, КПП-та и измислени мерки правят. Забраниха на хората да ходят на витоша, да спортуват. Сега оставаше и за им разрешат да арестуват по тяхна воля за фалшиви изказвания.
Големи сте галфони. Единственият парламент в света приел такава глупост. БСП и Резидента се изгавриха с ГЕРБ, показвайки им, че са големи глупаци.
Наблюдава се прогрес в менталния капацитет при политиците! Явно, това вероятно е уникален ефект от пандемията.
Ето и пълния текст с мотивите за ветото на президента без редакторска намеса: МОТИВИ за връщане за ново обсъждане в Народното събрание на разпоредби от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., приет от 44-то Народно събрание на 20 март 2020 г. Уважаеми народни представители, Споделям необходимостта от бързо приемане на законодателни изменения в условия на извънредно положение, които да регламентират дейността на институциите в критични ситуации и да съхранят правата на гражданите. Призовах за цялостен подход, който да преодолее дефицитите в правната уредба, особено в условия, които изискват съвместните усилия на всички институции. Убеден съм, че усилията трябва да бъдат насочени не само към неотложните мерки и действия за предотвратяване на разпространението на коронавируса, но и към грижата, която законодателят полага за съхранение на потенциала на българската нация. Критерий за това са пропорционалните на заплахата ограничения при упражняването на правата на гражданите и техните организации, както и разумните условия, които се създават за поддържане на икономиката в готовност да се справи с неясните предизвикателства. За кратките срокове, в които беше изработен и приет Законът за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., той успя да обхване разнородни обществени отношения, да се фокусира към множество мерки в най-различен спектър, да измени множество други закони. Някои от мерките, обаче, променят трайно уредбата в други закони и ще бъдат прилагани не само в условията на извънредно положение, но и след неговата отмяна. 1. Не мога да подмина опасенията за свободата на словото, с които се свързват измененията в Наказателния кодекс, съдържащи се в § 3, т. 2, б. „а“ от приетия закон. Отстояването на високи стандарти за защита на основните права на гражданите, дори в условия на криза, е неизменно условие на демократичната и правовата държава, каквато е и нашата държава. С изменението на чл. 326, ал. 1 от Наказателния кодекс се прибавя като съставомерно деяние предаването на „невярна информация за разпространението на заразна болест“. Този текст пряко засяга свободата на изразяване и на разпространение на информация, което налага някои уточнения от гледище на международните стандарти по правата на човека в условията на извънредно положение. Конституционната уредба на извънредното положение отговаря на въпросите „кой“ и „кога“ е оправомощен да обяви извънредно положение, но оставя съществени въпроси за регулиране на законово равнище. Уредбата на мерките при извънредно положение следва да е съобразена с международните договори, по които Република България е страна. Релевантни норми и стандарти за обявяване на извънредно положение и за дерогация на основни права се съдържат преди всичко в Международния пакт за гражданските и политически права (МПГПП), Европейската конвенция за правата на човека и основните свободи (ЕКПЧ), в практиката на Съда в Страсбург и редица международни документи с препоръчително значение, като Принципите от Сиракуза относно разпоредбите за ограничаване и дерогация в МПГПП и Парижките минимални стандарти относно нормите за правата на човека при извънредно положение. Венецианската комисия за демокрация чрез право сочи, че извънредните мерки и ограничения на права могат да се прилагат само временно и стриктно в рамките на периода, в който действа извънредното положение (Opinion 359/2005 on the protection of human rights in emergency situations). В Резолюция на Парламентарната асамблея на Съвета на Европа 1659 (2009) изрично се подчертава, че свободата на изразяване и публикуването на информация никога не трябва да се интерпретира като заплаха за националната сигурност, освен в изрично и ясно определени в закона случаи. Ограниченията трябва да са необходими в едно демократично общество с оглед защитата на легитимни интереси, свързани с националната сигурност, и да са пропорционални на опасността, за чието преодоляване са необходими извънредните мерки. Ограниченията трябва да са ясно и непротиворечиво формулирани и да не препятстват достъпа на гражданите до независимите медии. Комитетът на министрите на Съвета на Европа е приел Насоки - Guidelines on protecting freedom of expression and information in times of crisis (приети на 26.09.2007 г.). В този документ изрично се посочва, че държавите не трябва да използват неясен и прекалено общ език и терминология, когато формулират ограничения за свободата на изразяване и на разпространение на информация по време на извънредни ситуации. Важен акцент, който се поставя в тези документи, е необходимостта от наказателни и административни санкции за длъжностните лица, които разпространяват невярна и заблуждаваща информация. Предвид изискванията, които произтичат от МПГПП и ЕКПЧ, приетото от Народното събрание изменение в чл. 326, ал. 1 от Наказателния кодекс следва да се определи като несъответстваща на правозащитните стандарти. Текстът „невярна информация за разпространението на заразна болест“ е общо и неясно формулиран. Липсва конкретен критерий за определяне на една информация като „невярна“. Не се държи сметка, че същността и особеностите на коронавируса и неговото разпространение все още са предмет на научна дискусия. Експертното и обществено разбиране за пандемията с COVID-19 се развива динамично и онова, което довчера се е смятало за вярно, може да бъде отречено от научните изследвания днес или утре. Примери от последните седмици показват промяна в разбирането за пандемията и означава ли това, че е разпространявана „невярна информация“? Не, но от гледище на новата поправка в НК, ако това се случи сега, би било наказуемо, което е недопустимо. Тази неясна и обща формулировка дава широки дискреционни права на преценка на правоохранителните органи, което ще създаде т.нар. „смразяващ ефект" за свободата на изразяване и разпространение на информация. Експерти, журналисти, граждани под страх от наказателна отговорност за деяние, което е неясно формулирано в закона, ще си налагат автоцензура. Отварят се широко вратите и за сплашване и тормоз от страна на органите на властта. Въпросната поправка в Наказателния кодекс нарушава изискването за стриктно временен характер на извънредните мерки и ограниченията на основни права – в гласувания текст не е посочено, че това ограничение се отнася само за периода на извънредното положение, както изрично е посочено в други разпоредби от приетия закон за извънредното положение, с които се изменят други закони. Свободата на изразяване на мнение и информация са права с фундаментално значение в едно демократично общество и в правова държава. Като основно право свободата да се изразяват мнения е провъзгласена както в чл. 39, ал. 1 от Конституцията, така и в чл. 19 от Всеобщата декларация за правата на човека, чл. 10, ал. 1 от Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи и чл. 11 от Хартата на основните права на Европейския съюз. Както Конституционният съд е подчертал в тълкувателното си решение № 7 от 1996 г., изразяването на мнение е израз на свободата на убеждение и е преди всичко индивидуално право на личността, което Конституцията предоставя на "всеки". Всеки има право да търси, получава и разпространява информация (чл. 41 от Конституцията). Налага се изводът, че възприетият законодателен подход с включване на неясния наказателен състав „невярна информация за разпространението на заразна болест" и съществено завишаване на санкцията не постига заложеното в заглавието на закона – мерките и действията на извънредното положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. Очаквам Народното събрание да проведе ново обсъждане и прецизиране, което в този случай е особено важно, за да се разсеят съмненията, че извънредното законодателство се използва като фасада за прокарване на неприемливи мерки, които ерозират доверието на българските граждани в европейските ценности. 2. С т. 1 на § 12а от приетия закон се създава нова т. 9 на чл. 1, ал. 2 на Закона за защита на потребителите, като към целите на закона се добавя и „право на защита от необосновано високи цени по време на извънредно положение и бедствия“. Споделям необходимостта от такава защита и смятам, че такива мерки трябва да има, но в приетия си вид законът не дава легална дефиниция на понятието „необосновано високи цени“. Липсва и нормативна основа за разграничаване на необосновано високите цени във време, когато не е обявено извънредно положение и когато е обявено такова. Няма и разграничение по отношение на стоките и услугите, чиито цени не следва да бъдат необосновано високи. Подобен подход създава правна несигурност у задължените субекти, допуска субективност на преценката на контролните органи и създава предпоставки за административен произвол. С т. 2 на § 12а от приетия закон се създава нова Глава осма „а“ с чл. 177а и 177б в Закона за защита на потребителите. Алинея 1 на чл. 177б императивно задължава всички стопански субекти „да предоставят на населението предлаганите от тях стоки и услуги на цени равни на средноаритметичните цени на предлаганите от тях стоки и услуги през последните три месеца“ преди обявяването на извънредно положение или настъпването на бедствие по смисъла на Закона за защита при бедствия. Законът не държи сметка, че отделните стопански субекти имат и са имали в посочения 3-месечен референтен период собствена търговска, ценова и маркетингова политика, както и различни взаимоотношения с търговските си партньори. Редица дружества, регистрирани в България, са дъщерни или част от икономическа група с компании-майки, чието седалище е в друга държава-членка и прилагат цялостна стратегия за реализация на стоките или услугите, които предоставят в рамките на Съюза. В приетата редакция чл. 177б, ал. 1 не се въвежда праг, а се предвижда фиксиране на всички цени в икономиката. Това е несъразмерно спрямо целите на закона за избягване на необосновано високи цени. Невъзможността цените да реагират на промените в международните пазари, разходите за производство и сезонните фактори може да доведат до дефицит на редица стоки. Създава се риск стоки, които са поскъпнали на международните пазари, включително животоспасяващи медикаменти въобще да не се внасят в България, ако фиксираните цени тук са по-ниски от разходите за внос. Това ще ограничи достъпа на домакинствата до редица стоки от първа необходимост, които не се произвеждат в България. Това нарушава и правилата за свободно движение на стоки в рамките на Единния европейски пазар. Задълженията, въведени с чл. 177б, са скрепени с имуществена санкция в размер на 5% от оборота за предходната година (нов чл. чл. 225е). Размерът на тези санкции създават предпоставки редица търговци да преустановят превантивно част от дейността си, за да не се поставят в риск от налагане на санкции, плащането на които може да ги доведе до фалит, особено в период на извънредно положение, рязко влошена икономическа среда и липсата действащи стимули за преодоляване на икономическите последствия на пандемията. Свободата на стопанска инициатива е прокламирана и в чл. 16 на Хартата на основните права на Европейския съюз. Според практиката на Съда на ЕС, правото на свободна стопанска инициатива включва свобода на договаряне и свобода на конкуренция. То може да бъде ограничавано „при спазване на принципа на пропорционалност“ и само доколкото ограниченията са „необходими и ако действително отговарят на признати от Съюза цели от общ интерес или на необходимостта да се защитят правата и свободите на други хора“ (чл. 52, пар. 1 от Хартата на основните права на Европейския съюз). Текстовете на § 12а, т. 2 и 3 не кореспондират с чл. 19, ал. 1 на Конституцията, който е основно конституционно начало и съгласно който икономиката на България се основава на свободната стопанска инициатива. Може да възникнат пречки пред свободното движение на стоки и услуги в рамките на Европейския съюз и не се преодоляват опасенията за прекомерност и нарушение на принципа за пропорционалност. Уважаеми народни представители, Въз основа на изложените мотиви упражнявам правото си по чл. 101, ал. 1 от Конституцията на Република България да върна за ново обсъждане разпоредбите на § 3, т. 2, б. „а“ и § 12а от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., приет от 44-то Народно събрание на 20 март 2020 г.