Повече ще са часовете по БЕЛ и математика в училище
Нова учебна програма от догодина предвижда повече часове по БЕЛ, математика, история и география, по-малко - по биология, музика, рисуване и физическо.
Обратно в новинатаКоментари - Повече ще са часовете по БЕЛ и математика в училище | Днес.dir.bg
Коментари
Тепърва започва голямата каша и голямата далавера забъркани от Кастрева,Дамянова и Костадинова,сътворили новия закон! Много неща в него са плод на педагогическо невежество,но образователната структура и произтичащия от нея учебен план са върха. Стуктура-трябваше само основното образование да се увеличи с една година т.е.до 9-ти клас включително ,за да се даде на максимален брой деца общообразовотелна подготовка като се запази досегашния начин на прием в профилираните училища.Гимназията да остане с два или три класа -силно профилирана,вече според интересите и способностите на децата като задължителни останат БЕЛ,история,един чужд език,информатика и физкултура,а всичко друго да се избира.Така е в много от страните в ЕС.И като резултат щеше да се получи:сравнително добра общообразователна подготовка,по-зрял избор на профил или професия т.е.кой докъдето стигне и може и каквото желае с някакви възможности за вътрешна мобилност при настъпила преориентация.Който е стигнал до 9-ти клас и след години иска да повиши образованието си-моля,има вечерни училища или на самостоятелна подготовка.Ами някои велики учени така са завършвали образованието се,ако не знаете!
недолюбвате математиката? Физическото, където се играе, е само баскетбол или в краен случай волейбол. Какво друго може да се спортува от два класа с общо 56 ученици вкарани в един и същи час във физкултурния салон на училището? В основното училище един учител пробва да разчупи този модел с малко упражнения на място за разгрявка. Но при толкова ученици в салона един без да иска, повдигайки крака си назад за везна, ритнал дъщеря ми в главата близо до окото. Тя в същото време се навеждала напред пак заради везната. Учителят веднага спря гимнастиката.
Средното образование трябва да подготвя младия човек да навлезе с ясна визия и възможности в живота. Съвременния живот предлага много предизвикателства към човек и информация за тях трябва да се дава още в училище. Основно предизвикателство е здравословния начин на живот. Без познания по този въпрос човек става лесна жертва на модерните причинители на болести и проблеми от всякакъв род. Затова е наложително без повече отлагане да се въведе предмет по здравословен начин на живот, в който да се изучават принципно всички аспекти на проблемите съпътвуващи живота на човека. Основните раздели в него трябва да са хигиена , хранене/ естествено и ГМО/ , работа, почивка, дрога, зависимости, заболявания , профилактика и медицина / естествена и индустриална/. Второ: 12 клас е абсолютно ненужен за средното образование и за младия човек. Това е загуба на една цяла година в която на младите хора се отнема възможността да направят първи сериозни крачки към практическо навлизане в живота. А именно създаване на семейство, започване на работа / военно обучение/, продължаване на образованието във висше училище. Трето: 20% от учебното време трябва да се отделя за спорт , музика и танци
Абсолютно съм съгласна с поста!Обучение за здравословен начин на живот тлябва да се въведе още в ранните класове, вместо измислени предмети като домашен бит и техника. Ами компютърно моделиране! Едва ли на предлагащите този нов предмет им е ясно в детайли за какво става дума!
кой кото заслужил. полицаи с плата, учители с ново кастрене, от хора платени. но защо карат циганите да им са занимават с простотиите им крадливи на ресурси..ни знам. поне да плащат частното му на него училище.
След като се предлага автономност на училищата, питам се, следва ли да има Министерство на образованието, или по-правилно е да останат само регионалните инспекторати в областните градове. Категорично съм против намаляването на часовете по физическо възпитание-децата имат нужда от спортуване и оправданието, че няма база в някои училища е повече от неприемливо и несериозно. Ако трябва да се намалят разходите в други насоки и да се насочат средства за разкриване на нови спортни зали и игрища в тези училища, където няма. Не трябва да се отстъпва от спорт и здравословно хранене на учениците.
Някога имаше девиз:"Обучението по всеки предмет е обучение по български език!" Учителите бяхме длъжни да използваме литературен български език, за да формираме същото в учениците си. Ако г-н Борисов и други политици бяха мои ученици, щяха да говорят без "мекане" - говоримЕ, можемЕ, правимЕ и т.н., защото всеки час щях да правя забележки за техния правоговор, макар да не преподавах БЕЛ.
говорим Е, правим Е.. убаво чи са та пенсинолирали овреме. сигур не си одил и по обучения с колежки..
Тоя Танев-Кюри-Склодовски-Цилоковски, ей! Часове по БЕЛ! А по ДЕБЕЛ ще има ли за ученичките от по-горните класове!? Те не че не изучават това извънкласно ....
Такива уникати като в МОН и инспекторатите няма дори и в световен мащаб. Тотална разруха в образованието-на държавата не й трябват образовани хора, трябва й неграмотен електорат...
Това недоразумение колкото по-рано се махне, толкова по-добре. Не че следващият ще бъде по-добър. Тиквун ги избира по-тъпи от себе си, така че нищо добро не можем да чакаме нито в образованието, нито в икономиката, нито във финансите, нито в МВР или МО. Единствено Калфин е бяла лястовичка в отбора на идиотите.
той ние намаме 52 или 53 или 54 часа физическо през тея 9-10 месеца пак те ще ги намаляват
Да спортуват учениците повече е добре. Но като няма достатъчна за това материална база в някои училища - къде и как ще спортуват? В реномирана столична гимназия досега на практика по два класа едновременно имаха физическо във физкултурния салон! Така ли трябва да се спортува - нито въздух има, нито място за 56 ученика?!
постоянното писане, дъвкане, мачкане, мелене на некъкви "образователни" "стандарти", до сега са ги сменили десетки пъти - резултат НУЛА,...
Часовете по физическо не трябва да се намаляват, категорично! А вместо да се изучава музика и изобразително изкуство в гимназията, нека да има модул изкуство и всеки да се занимава с това, което му е интересно. Всичко, което се научава от децата примерно за театър, кино, балет, танци, е благодарение на извънкласни занимания. Може да нямаш талант да пееш, да рисуваш, но това не пречи да да има отношение към съответното изкуство. Важното е да има кой да обучава качествено децата.
Няма да престана да се чудя как образовани хора не разбират нещо толкова очевидно: музиката и изобразителното изкуство в масовото училище формират художествена култура. Никой не поставя под съмнение изучаването на литература и не твърди, че за да учи предмета, едно дете трябва да има поетичен или актьорски талант. Всеки учебен предмет развива определени качества на характера и знания в конкретна област.
Вижте каква Анти - "Образователна" Програма залага отново "Брюксел" /Ционистите/у нас?!Превръщат новото поколение в Музикални инвалиди, не познаващи География на България и на Света, със много повече часове по изучаване на Чужди Езици и Литература от колкото на своя роден Език и Литература!! Да не говорим за т.нар. "История" на България ...няма такъв учебник, НЕ се изучава Истинската История на нашата страна а се спуска от горе Фалшивата версия на Ционистко - Натовската История написана от приятеля на ББ, активно действащия по времето на Студената Война Бжежински - ЦРУ !Подлогите от Герб, ДПС, "Реформатори" и Коалиция продължават послушно да служат на Ционистката Международна Мафия!
Това за историята - добре. Ама ще увеличат ли часовете по история за времето на комунизма, тоест от 1944 г. до... досега?
Хора, престанете да бъркате понятията, проява на тотално невежество е! Музика не означава само пеене, а история и теория на музиката. Изобразителното изкуство не е рисуване, а история на изкуството. Това е за висока култура, за ерудиция. Но очевидно ви стигат Криско, шоуто на Слави, комиците. А после, що сме били чалга държава...
Да, но учителите на какво ниво са? В педагогическите специалности на СУ влизат само защото никъде другаде не са приети. Къде е призванието?
Те понеже нашите ученици са страхотни по всичко останало, дайте малко и за ерудицията и високата култура "да поработим". Аз, ако искам да влизам в университет най- са ми необходими тези двата предмета, ще знаеш. И рова за сметка на математиката, литературата и останалите. Който иска да ги учи тези, да ги направят на СИП-ове и така.
кото искаш но по убаво е да го правиш. да ги водат на изложби и концерти, око да види, една от друг чин да пипне..
По време на социализма спорих с един фактор, който твърдеше, че изкуството не е необходимо на работника, който щом умее да държи добре чук, не му трябва да разбира от музика. Нали живеем в друго време? Оказва се, че естетическата култура не е нужна и на съвременните хора. Видяхме какви поражения нанесе чалгата, но продължаваме в същия дух.
да отдялат българската литература от световната.. нашта много тъжно и дицата ни издържат.
М-да. Есета за Хари Потър ще ги накарат да овладеят езика. Нали така е по-света?
Ако министърът и съветниците му знаеха какво е "моделиране", как и за какво се прилага, щяха да имат поне идея какви ги вършат. Истината е, че се правят на знаещи, но на чужд гръб. Техните деца и внуци са в чужбина или в частни училища.
Не мога да разбера увеличаването на часовете по музика и рисуване. До 8 клас е ок но за след това е безумие. Ако някой иска да се занимава по задълбочено - има специализирани учебни заведения.Явно пак се търси работа за някой даскал да му се уплътнява учебната програма.
Музиката и рисуването е за надарени. Да спортуват трябва всички и колкото повече, толкова по-добре. Дано го изритат тоя мухльо-професор по дървена философия.
Да спортуват учениците повече е добре. Но като няма достатъчна за това материална база в някои училища - къде и как ще спортуват? В реномирана столична гимназия досега на практика по два класа едновременно имаха физическо във физкултурния салон! Така ли трябва да се спортува - нито въздух има, нито място за 56 ученика?!
всички деца обичат тези предмети..докато не ги убедят, че са долно качество. и стават само за консуматори . само по неграмотни и тъпи понякога успяват...другаде.
Надарените деца започват да се занимават с музика преди да са постъпили в училище, после продължават в музикални училища и стават професионалисти. В масовото училище се възпитава естетика и отношение към красивото в живота, което е нужно на всеки човек. Очевидно за много хора, обаче, това не е ценност. Много жалко!
ша прави промени и за колко.. кой ша котролирва и за колко.. кога учител ще получава колкото полицай със срредно.. алооо..тез деца са и ваши.
ТОВА Е ПОРЕДНАТА ТЪПНЯ КОЯТО ИМА ЗА ЦЕЛ ДА СЕ ИМИТИРА ЧЕ РАБОТЯТ ОГРОМНАТА АРМИЯ ДАСКЪЛЧЕТА ИЗФАБРИКУВАНИ ОТ БЕЗЧЕТ ВУЗЧЕТА И ДА СЕ ОПРАВДАЕ ПРЕД ОБЩЕСТВОТО ПОСТОЯННОТО ПОВИШЕНИЕ НА ЗАПЛАТИТЕ ИМ И 10 ТЕ ЛЕНСИИ ПРИ ПЕНСИОНИРАНЕ СРЕЩЕ 4 ЧАСА ПО 40 МИНУТИ И 5 МЕСЕЦА ВАКАНЦИИ.ИНАЧЕ ИМА НУЖДА САМО ОТ КОМПЮТЪРНА ГРАМОТНОСТ С АКЦЕНТ АЙ ТИ И КОМПЮТЪР САЕНСИ ЧАТ ПАТ МАЛКО МАТЕМАТИКА.С БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА САМО ЗА ПРОДАВАЧКИ В МОЛОВЕТЕ И ЗА МИЯЧКИ ПО ЕВРО БЕНЗИНОСТАНЦИИТЕ МОЖЕ.
Абе тези от министерството кога ще разберат, че всички ученици нито ще станат математици, нито литератори. Дайте възможност на учениците 11 и 12 клас да се научат нещо да майсторят-да се научат да се справят с тя скапан живот на практика, а не само на книга, а учителите им да пишат само статистика - кой си е взел матурата и кой - не. БГ училището ми даде само някаква теория, но не ме научи как да се справям с предизвикателствата на живота, но аз теорията нито мога да я сготвя, нито мога да я изям....
След много, много учене от моя страна, сега след години мога да кажа със сигурност: Най- важните предмети в основното образование са: физическо, музика и рисуване. Първото- за да си здрав, второто- да се развие умението за комуникация и третото- за естетическа образованост. И хич не на майтап- смятам, че на нас като нация, най- много ни липсва естетиката в живота. Ако имахме минимален усет за красивото, щеше да ни дразни грозотията, в която живеем, да се опитаме да я оправи, а от там всъщност да си решим и всички други проблеми.
Часовете по два чужди езика , и по икономическа география , да се увеличат тройно. Учениците като завършат средното си полу образование, да знаят къде да мигрират.
Целта е да се подготвят повече работници за IT сектора. Не достигат програмисти и др. специалисти. Благодарение на съвременният пролетариат, които освен главата си няма нищо друго, ще пълним джобовете на притежателите на IT фирмите, големите международни концерни.
Нищо няма да подготвят. Съветниците на министъра са вероятно от ФМИ, а там нито програмисти могат да подготвят, нито софтуерни инженери, камо ли специалисти по моделиране. Само терминологията са назубрили от преписване на статии моделиране, бизнес процеси, интерфейси ... Добре че студентите сами се грижат за израстването си като специалисти.
Защо всичко това е направено на тъмно?! Защо не се дава възможност учебният план да се обсъди! Хора, Борисов, защо си си сложил памук в ушите и не го махнеш всички тези министри от МОН, дето представа си нямат! Боже Спаси България! Нека се случи непоправимото с този министър или с ГЕРБ, защото те носят товара на управлението и да се пръждосат в дън земя!!!!!!!!!!!!
И една корекция. Работещите сега в МОН експерти би трябвало да познават историята на учебния план или поне отнасящата се до изучаване на предметите, за които отговарят. Учебният предмет Музика в осми клас се е изучавал като задължителен винаги, от 1989 година предметът се изучава и в девети клас. Ако влезе и в учебния план на десети клас, това вече е ново.
Учебният план е много важен, но още по-важно е да се обмислят добре учебните програми по класове. Крайно време е високата наука да бъде оставена на студентите, а в училището да се акцентира върху приложността на знанията и уменията в живота. И повече време за упражнения и практически дейности!
Часовете по физическо, трябва дори да се увеличат, това е най-евтиното здраве за учениците при липсата на военно обучение и казарма, децата и младежите вече са дебели!
Не дебели а ЗАТЛЪСТЕЛИ! Наистина това е срам за нацията! БЕЛ и Математика, това е зора!
Точно това щях да напиша и аз за физическото. То дори трябва да се увеличи, защото съвременните деца имат много малко физическо натоварване и движение. Някой даже се ограничават до това в училище и сега дай да го намалят и него. Хем ревът че децата затлъстявали, хем им намалят физкултурата.
Музика и рисуване до 10 клас?!!! Тия са изкукали! Навремето оценката по рисуване се получаваше срещу приличен календар за даскалката, защото не всеки може да рисува! Нормалното средно - до 11 клас. В 12-и само по специализиращите направления.
Защо мислите, че учебните предмети по изкуствата нямат отношение към по-високата образованост и култура на всеки човек? Един добър учител по музика или изобразително изкуство може да постигне много. Повтарям - добър учител! Познавам такива.
Аз не виждам смисъл от тях при положение, че 16-17-18 годишните ученици трябва да се учат на техническо чертане и разчитане на схеми(не само в професионалните гимназии), а не на пеене и изобразително. На тях това не им е интерсно с изключение на някои талантливи деца, защото не всички имат талант за пеене и рисуване.. както е в масовото училище.
Да намалиш часовете по здравно образование и физическо, за сметка на чалгажииско и рисуване, значи подготвяме среднисти за чалгажии, художници, но не за здрави младежи,които за знаят анатомията си. То и без това реалното образование подготвя реално безработни.
Има едно нещо, което се наришча интердисциплинарни връзки. То означава, че учебното съдържание по всички предмети е свързано в единен процес. Ако децата играят народни хора в час по физкултура, размерите на тези танци се учат по музика. Да наричаш обучението по музика "чалгаджийско" е скандално. Изкуствата формират духовност и естетическа култура - нещо, забравено в ежедневието на българина.
Отварям с интерес коментарите , да видя политанализа на лаици - неграмотници и на "спецове" по всичкология в разсъждения "на парче". Браво Танев, добре Професоре! Трябва и да се действа. Обаче МОН се нуждае от по-дългосрочна стратегия относно кадрите. Не могат да бъдат задържани с минимални заплати млади и надеждни хора в системата.
Няколко седмици масов рев, а то се оказва, че всъщност по почти всичко се увеличават часовете! Реформа трябва да има и е добре, че някой действа в тази посока. Ясно е, че българина обича да плюе, но много по-добре ще бъде като почне да дава конкретни предложения!
Само не разбрах откъде ще вземат необходимото реално време за допълнителните часове. Към момента децата са максимално натоварени, както с часове в училище, така и при самоподготовка. Нямат никакво свободно време за игри, интереси, спорт...да не говорим за увреждания като гръбначни изкривявания от свръх тежките раници, преумора и стрес. По-зле никога не е било!!!!
Вал, не важно дали знаем колко знаят, важно е да знаят колкото трябва. Много и малко са категории силно обвързани с лично ментално ниво. Ако сина ти е каратист, това значи, че губи от първи клас мозъчни клетки и няма начин да се справя в училище добре или средно при нормални програми. Средното ментално ниво на 8 годишен не се покрива от над 90% от децата и 34% от възрастните... Анадънмо?
Хич не позна - учи детето в СМГ и се представя блестящо по всички състезания и олимпиади. Миналата година и футбол тренираше, но тази му идва нанагорно. Който иска - намира начин, който не иска - търси причини. От ясно по-ясно.
Аз съм завършил СМГ. Знам, че беше добро училище. Знам освен това, че човек трябва да е много наясно за да определи как се справя детето там. Ако твоето се справя те поздравявам, но препоръчвам да спрете активния спорт. Това развива в децата неправилни очаквания и мечти и силно уврежда здравето!
Ти в ред ли си. Моето като тренира интензивно спортни танци, как така се справя отлично по математически състезания, състезания по български и литературни конкурси. Училищното ниво дори не го коментирам, там е на 100 %. Спорта и други странични занимания след училище не вредят на мозъчните клетки, просто отнемат от времето за подготовка за математически състезания примерно, щото и там трябва допълнително време. Но при малките и двете могат да се съчатава имат достатъчно време. При по големите вече трябва да се избере или спорта или мат.състезания примерно. Времето е по малко и нещата са по сериозни. А училището пак ще върви без проблем, там нивото е по лесно.
ББ да го маха - каквото и да каже все е не на място и не навреме и безмислено. Ама от сбъркани професори!
Стига ревахте бе - седнете с децата си да учите, аз го правя със сина си. Видно е, че само кликате и ръсите коментари. Децата са много по-начетени от вас. И са мотивирани да учат. Поне моето е. Но то е защото аз съм до него. А вие какви ги дъвчете - от работа пред телевизора с ракията и салатата.
И оценките твои ли са или негови? Защо детето ти не може да учи само?
Щом езикът стана "БЕЛ", ясно е на какъв език ще ги научат. На чиновнически.
Как намаляват биологията бе?! Ами зеленчукознанието! Ами тиквоведството! Тия са пълни неграмотници! Ами тия глупаци дето ще излязат от училище - как ще познаят кое е тиква, кое кратуна, бе, малоумници!
Поредната глупост, която се върши в МОН. Този министър не е за там, но къде са другите? Няма ли най-накрая да се съобразят с препоръките от одита на ЕК!!
Само не разбрах от къде ще се вземат тия специалисти по компютърно моделиране. В това министерство въобще виждали ли са такъв.
Е, ще спортуват само децата на богатите - по частни тенис-клубове, плувни басейни, спортни школи. Браво на министъра! Какви ли още ще ги свърши?
АБЕ БАЧКО,ДО КОГА ЩЕ ГО ТЪРПИШ ТОЗИ ЛОМОНОСОВ???ФЕВРУАРИ НАБЛИЖАВА,И ЩЕ ИМА ЧАО,ЧАО!!!
Защото ревете безпредметно? Увеличават се часове по важни предмети. И като цъкате само на компютрите, защо мислите, че децата не са напред с материала? Представа нямате колко знаят, невежи опорни точки такива.
А защо информационни технологии и биология да са маловажни? А физическото защо да е излишно?
И къде да си изразходват енергията - по улиците ли?
Вал, не важно дали знаем колко знаят, важно е да знаят колкото трябва. Много и малко са категории силно обвързани с лично ментално ниво. Ако сина ти е каратист, това значи, че губи от първи клас мозъчни клетки и няма начин да се справя в училище добре или средно при нормални програми. Средното ментално ниво на 8 годишен не се покрива от над 90% от децата и 34% от възрастните... Анадънмо?
Чудесна е новата образователна структура.Същата като старата но с допълнение математика.Жалко само че ядът от часовете по история и география. Вместо да се чудят с колко още да увеличат часовете по български както при последните 3 пъти да вземат да проучат защо въпреки увеличените часове резултат няма.
като няма условия децата да се занимават със спорт в училищата - направете го! Но по-лесно е да се съкратят часовете. За това ще имаме дебели и болни деца. Оправете тоалетните, салоните по физическо възпитание, направете спортни площадки - зали от типа на "Арените" не помагат на децата - освен да слушат там Лепа Брена! Или за това държавата няма пари!