МОН: Фонд "Научни изследвания" се нуждае от още средства за привличане на млади учени
Сегашната сума е 26.4 милиона лева, която е недостатъчна, се посочва в доклада
Обратно в новинатаКоментари - МОН: Фонд "Научни изследвания" се нуждае от още средства за привличане на млади учени | Днес.dir.bg
Коментари
Млади учени и изобщо добри учени които да кандидатстват за проекти трябва първо да има условия да останат в науката. И това предполага приличен стандарт за живот. После самата рамка на проектите трябва да е по-различна. Да дава възможност да си набавят апаратура, да имат сътрудничество и прочие. Сегашните проекти им под хвърлят по 100-200 лв. към заплатата, но това не им решава проблемите. Целта на проектите е друго. Не допълнително финансиране към заплатата, а възможност за работа и развитие.
научни проекти към МОН е включена задължителна клауза да се построят нови сгради, където ще са работните места, лабораториите или компютърните зали на участниците в тези проекти. За проектирането и строежа на такава сграда се заделят доста пари от отпуснатите за такъв проект. За построяването на тази сграда отива немалко време, защото се обявяват и редица обществени поръчки. С това се забавя научната работа по проекта. Отделно се спонсорират изкуствено строителните фирми.
Тези проекти са малко на брой. Болшинството са за малки суми. Бюджетът им по пера е лимитиран в определени проценти. Цялостната концепция е сбъркана. Трябва учените да имат нормални условия за работа и съществуване до. Тогава ще могат да надграждат и се развиват чрез проектите.
Трябва да се привличат добри учени. А дали са млади или не едвали е толкова важно.
Много ми e интересно в "Общата оценка на комисията за дейността на фонд "Научни изследвания" през 2020 г", която е положителна, дали има две думи за възвръщаемостта на вложените милиони, или всичко минава за сметка на "фундаминталните" изследвания?
в някои научни области трудно се намират, защото няма достатъчно студенти в специалностите от тези научни области. Ама и да има за бакалавърска степен, още по-малко са студентите в съответни магистърски програми. За да станат ръководители на проекти към МОН младите учени трябва да са придобили научна степен "доктор" след завършена степен за "магистър" и да са заели академична или друга позиция за работа. Мизерните заплати на новоназначените млади академични кадри са отделна тема.
стига с тая имитация на наука, науката умря края на 20ти век, тук таме има останали някои приложни области , но те не хленчат за финансиране защото си докарват.
Науката в световен мащаб започна да придобива друг облик. И не към по-добро. Ученият не е онзи от едно време отдаден на търсенето на истината, ако ще и цял живот. Сега никой няма да го търпи да дълбае на едно място докато открие. Искат му наукометрични показатели:бройки статии, цитати. Това предполага не особено много задълбочаване, а по-скоро нещо като занаятчийство. Това е в ущерб на фундаменталните изследвания.