"Просперитетът на градовете винаги минава през развитието на инфраструктурата. А това може да се случи единствено, ако има лични ангажименти и отношение на някой от активните участници в проекта."

 

Арх. Няголов, как възникна идеята за проектиране на това съоръжение на кръстовището на ул. "Крайезерна" и бул. "Тодор Александров"?

Работата ми като архитект е свързана с много пътувания за обекти из цяла България, а и по света. За целия си професионален стаж от над 25 години съм посетил почти всички градове в България, почти всички европейски страни и част от страните от Близкия Изток и северна Африка. Преди около 5 години по поръчка на Европейската комисия посетих и Южен Судан в централна Африка. Всичките тези пътувания ми дават възможност да оценявам добрите и лошите примери на различните архитектурни и комуникационни решения в тези държави и у нас. Може да се каже, че сравнението минава от най-добрите примери в Швейцария и Холандия, например, през балансираните и сравнително икономични решения в Германия и Франция и се стигне до почти неприемливите, или много скъпи, или абсолютно незадоволителни сгради и съоръжения в Африка. Професионалистът винаги трябва да има пълна палитра от наблюдение, и върху най-добрите примери, и върху най-лошите, за да може да отсее лошия от добрия опит на вече направеното от други архитекти и инженери.

Преди всичко, обаче, е необходимо да се вникне в проблематиката на една задача, нуждите, които провокират нейното изпълнение и да се начертае пътя за нейното изпълнение.

Пътувайки почти целогодишно до Южното Черноморие, многократно съм се "сблъсквал" с проблема на задръстванията по бул. "Стефан Стамболов" и пл. "Трапезица" в Бургас, а впоследствие и по ул. "Крайезерна" и бул. "Тодор Александров", особено в посока към София.

Какви са точно проблемите, които установихте на тези места?

Проблемът е при пресичането на 2 нива между бул. "Тодор Александров и ул. "Крайезерна", където трафикът от камиони по ул. "Крайезерна" от Северна промишлена зона до Пристанище Бургас и обратно се пресича и донякъде дублира транзитния поток от предимно леки автомобили от вътрешността на страната в посока Южното Черноморие и обратно. При съществуващото положение, трафикът в южна посока - към курортните градове, се движи сравнително добре, имайки предвид, че там имаме десен завой на въпросното кръстовище. Проблемът си остава в обратната посока (движението от Царево, Созопол в посока София), защото автомобилите по бул. "Тодор Александров" трябва да направят ляв завой на северозапад по ул. "Крайезерна". На това място, те се пресичат с тежкотоварния трафик от и към Пристанище Бургас, който също се движи по ул. "Крайезерна".

снимка: Пристанище Бургас

Какви са целите, които са поставени за решаване?

За решаване на горните проблеми търсим пряка и транзитна по своята същност транспортна връзка между ул. "Крайезерна" и бул. "Тодор Александров, чрез която ще се спре транзитното преминаване на автомобили през централната част на Бургас от и в посока София към Южното Черноморие. Ще се превеждат бързо и безконфликтно автомобилните (предимно товарни) потоци от и към Северна промишлена зона и Пристанище Бургас. Ще се повиши безопасността на движение в града. Ще имаме по-добър комфорт на движение на пешеходци и автомобили в централната част на Бургас. Ще има положителен ефект върху туризма - бързи и лесни автомобилни връзки. Ще се преустанови преминаването на тежкотоварни автомобили, пътуващи в тези направления, през града и ще се улесни движението на градския транспорт на "Бургасбус" в тази зона, където се намира и неговия основен гараж. В екологично отношение значително ще се намалят нивата на шум и вредни емисии в гр. Бургас.

Как проектът, в който Вие участвате активно, решава този въпрос?

За това кръстовище вече има изработени планове за урегулирането му с две кръгови движения на ул. "Крайезерна" в местата за пресичане с рампите за слизане и качване на бул. "Тодор Александров". Включително извън летния сезон, тези две пресечни точки създават задръствания и това е от много години назад във времето. Десният завой от ул. "Крайезерна" към бул. "Тодор Александров" е без междинни конфликтни точки. Така следва да се урегулира и трафика в обратна посока. Кръговите движения са успешни предимно в градски условия, но когато те попадат в републиканската пътна мрежа, какъвто е случая, би трябвало да бъдат заменени с кръстовища на 2 или повече нива. В посочената пресечна точка двете кръгови кръстовища няма да бъдат удачно решение.

Това наложи да се потърси транзитиране на трафика с проектирането на специално платно, което да не пресича на едно ниво движението по ул. "Крайбрежна". Новата рампа ще се случи в югоизточната част на разглежданото кръстовище. Тя ще позволи преминаването под нея на товарния трафик и същевременно ще се спусне под моста по бул. "Тодор Александров", чиято височина е ограничена от съществуващата му конструкция.

Имахме различни варианти за изпълнение на коментираното решение, като основните се различаваха по радиусите на завиване по рампата, а от там и по организацията на движението на нивото на ул. "Крайезерна".

С последно - приетото проектно решение, е осигурена възможността за движение на всички леки и товарни автомобили във всички посоки, без да се ограничава достъпа до прилежащите непосредствено до кръстовището предприятия.

Как стана така, че Вие се включихте в този проект?

Отговор: Нищо на този свят не става случайно. Съдбата или както и да го наречете това, насочва човешкото битие в една или друга посока. Но пътя по който да се върви, си го избира всеки човек сам. Дори и отдавна да съм напуснал град Бургас - военна служба, университет, професионално развитие, аз винаги ще остана със сърцето си в града, в който съм израснал, в който съм възпитан и съм получил основата на своята духовна същност. Разбира се, в Бургас живеят и моите родители, семейството на брат ми и много, много приятели, за които с най-голямо удоволствие бих направил нещо хубаво.

В същия момент, преди няколко години, когато стартирахме проекта, имах удоволствието да работя и по други задачи с една от най-големите швейцарски фирми в сферата на инфраструктурните проекти. Ръководителят на проекта от швейцарска страна инж. Марко Таборели е изключително знаещ и можещ колега, с когото работата е истинско удоволствие и най-важното - той е голям професионалист в сферата на пътната инфраструктура.

Съчетанието на тези два фактора ме подтикна да започна да търся решение на проблема с кръстовището на ул. "Крайезерна" и бул. "Тодор Александров". Не ми се изпускаше възможността да ползвам знанието и опита на швейцарците. А и защо да не използваме клишето "Бургас - Швейцария на Черноморието" и да доближим още повече нашия град до водещите туристически дестинации в Европа.

Какво очаквате в личен план след реализацията на това съоръжение?

Какво ли? Нищо особено! Просто и аз, както и много други хора, когато посещавам любимите си места по Южното българско Черноморие да мога да пътувам бързо, удобно и безопасно. А и все пак, след време, да мога да покажа на своите наследници едно от нещата, в които аз и моето семейство сме вложили желание, знания, труд и сърце.

Какво бихте казали в заключение?

Искрено стискам палци и ще работя активно за да може това намерение да се реализира възможно най-бързо, защото бургазлии и гостите на града го заслужават!