"Замърсяването е в двата квартала близо до периферните райони на София, които най-често се отопляват с твърдо гориво”, обясни Фандъкова по bTV във връзка с вчерашните данни, според които в „Павлово”, „Надежда” и „Красно село” запрашаването е било до 9 пъти над нормата.

В подкрепа на твърдението си тя изтъкна, че най-високите нива на прахови частици са замерени в дните след Нова година, когато не е имало сериозен трафик в София.

"Проблемът е пряко свързан с бедността. Хората се отопляват на дърва и въглища там, където нямат как да се отопляват с нещо друго. Караме страшно стари коли, страшно много дизелови коли”, коментира и експертът по околна среда Боян Рашев.

Според него може при епизоди на голямо замърсяване градският транспорт да е безплатен, а синя и зелена зона да поскъпват 2-3 пъти.

"Правят се нови булеварди в София, но много малко велоалеи. С увеличение на платната, с разширяване на пътищата се увеличават и автомобилите. Самият градски транспорт не се стимулира по никакъв начин, по който би трябвало”, отбеляза и журналистът Димитър Кенаров.

Фандъкова отговори, че е обмислян вариант за поставяне на филтри на комините, но той не е бил достатъчно ефективен. Училищата и детските градини, които са на нафта или въглища постепенно минават на газ, където е възможно, или получават ВЕИ инсталации.

Модернизацията на градския транспорт

Кметът коментира и градския транспорт, като подчерта, че целта на модернизацията му е именно намаляване на вредните емисии. На бул. „Мария Луиза” вече е внедрена система за даване на предимство на градския транспорт, а през годината ще се въвежда навсякъде.

В програмата на автотранспорта е залегнало купуване на електробуси като този, който пилотно тръгва по линия 84. Освен това започва процедура по закупуване на 120 автобуса, които ще се движат на природен газ (миналата година бяха закупени голямо количество китайски дизелови машини – б.р.).

Фандъкова посочи, че за две години средната възраст на автобусите е паднала от 19 на 12 г., а след още няколко години ще говорим за средно 6 до 7-годишни возила, което е добро равнище за Европа. На 90% са подменени тролеите, а започва процедура за закупуване на още 13 нови трамвая, както и за придобиване на използвани такива от Базел.

Планът за пътни ремонти

Йорданка Фандъкова анонсира няколко от мащабните ремонти през 2017 г. Бул. „Дондуков” ще има ново по-безшумно трамвайно трасе, нови тротоари, а е възможно и настилката вече да не е само паваж.

По „Граф Игнатиев” ще се подмени ВиК инфраструктурата, останала от построяването на улицата преди десетилетия.

Трасето на трамвайна линия №5 ще бъде цялостно реконструирано и линията вече ще бъде скоростна.

Ще бъде ремонтиран релсовият път на кръстовището на бул.”България” и „Гешов”.

Ще се работи в района на бул.”Рожен” и Северната скоростна тангента, а бул.”Петър Дертлиев” ще бъде свързан с АМ „Люлин”.