Божидар Маринов от Смолян получил подписаната и подпечатана диплома, но от Министерство на образованието разбрали, че не ходи на училище, затова му отнели отличието служебно, съобщи bTV.

След това Божидар спечелил максимален брой точки на регионална олимпиада по информатика. Той би трябвало да се яви на националната като фаворит, след като е спечелил миналогодишната. Държавата обаче го дисквалифицира и му забранява да участва.

Божидар се обучава по американска програма вкъщи от майка си.
Обяснява, че поддържа основно връзка с връстници по интернет.
Дори преподава програмиране през интернет на деца, които също учат вкъщи.

Според майка му училищната среда е „деградираща и място за обучение на характера няма”.

Тя коментира, че монополът на държавата в сферата е „наследство от комунистическото минало” и „образованието трябва да бъде в ръцете на родителите, както е било при Възраждането”.

Татяна Предова - главен експерт "Достъп до образование и подкрепа на развитието" в МОН, не е съгласна с твърденията на майката, че средата в училище е „деградираща” и че образованието е под държавен монопол.

По думите й то е ангажимент на държавата и тя е задължена да осигури на децата посещаване на образователната система.

Не казвам, че образованието е перфектно, но в последните години се правят много и съществени неща”, каза тя и посочи като пример повишение на квалификацията на учителите.

Нели Керемидчиева от родителска асоциация "Да направим училище" коментира, че целта им е да бъде "разбит монополът". Това означавало родителите да не съобразяват с модела, спуснат "отгоре", и да преценяват сами какво е доброто за децата им.