Ученик разказа играта на електронните дневници
Дванайсетокласник от Сливен показа как електронните дневници на МОН лесно могат да бъдат манипулирани и за секунди да стане отличник.
Електронните дневници бяха въведени тази година в сто училища в страната с идеята да заменят класическия хартиен дневник.
Веселин чул от учители, че системата има грешки и решил да я провери. Той влиза лесно в системата и може не само да види, но и да променя данни. Получава достъп до електронния дневник на всички училища в странатa.
"Може да променим оценките, предмета, може да променим уроците и домашните, както и имената на учителите", разказа Веселин пред bTV.
Идеята на образователното министерство е електронните дневници да заменят изцяло хартиените. Те трябва да улеснят и родителския контрол над оценките.
Оказва се, че електронните дневници също могат да бъдат подведени с несъществуващи оценки. Промените, които направи Веселин в електронния дневник, не се запазиха след излизането от системата, но пробивите не са за подценяване.
"Ако дойде някой с по-голям опит от мен, може да си напише оценки и практически да му се издаде фалшива диплома", посочи ученикът.
Веселин казал на учителите си за проблемите в системата, а те го посъветвали да пише до просветния министър. След като открил пропуските, той е разработил приложение, с което всеки родител може да знае оценката на детето си в момента на получаването ѝ. Готов е да го предложи на министерството.
За пробив на сайта на МОН сигнализира през май и друг ученик. Само за два часа работа единайдесетокласникът Кристиян от Националната търговска гимназия в Пловдив успя да пробие сайта и да получил достъп до строго конфиденциална информация - лични данни на ученици и учители, счетоводство, банкови и разплащателни сметки, договори, европроекти и др.
Миналата година имаше пробив в системата на МОН и по време на матурите.