Катя Добрева е паркирала своето синьобяло велотакси на площад "Конкорд", на петдесетина метра от входа към парка Тюйлери. Далеч от погледите на туристите, но и далеч от стражите на реда.

"Папие, папие!" - имитира тя полицаите, искащи документи за проверка.

От 10.00 до 20.00 ч "всекидневно" - вече три години, 49-годишната българка не слиза от триколесното си возило. Печели до 100 евро на ден, разкарвайки туристи, сгушени по двойки на задната седалка, между парижките забележителности.

Правила и забрани

За да работи, тя трябва да притежава регистрация като едноличен предприемач и застраховка "гражданска отговорност".

Уверява, че документите й са в ред, но щом зърне полиция, бърза да потегли. Защото при все че им е разрешено да се движат из града, велотакситата в Париж - близо 300 на брой, нямат право да стоят пред туристическите обекти.

"Държавата трябва да въвежда ред в нещата", одобрява Жан-Франсоа Мартен, зам.-кмет на Париж по туризма. Той признава, че идеята за велотаксита е "твърде съблазнителна", но изтъква и проблемите около развитието на този "неформален" пазар - сигурността, качеството на велосипедите, натовареното движение.

Велотаксита има в не един от големите туристически градове из Европа - от Лондон до Берлин, без да забравяме Рим, Брюксел и Женева.

Туристите много ги харесват, но развитието на този транспорт налага кажи-речи навсякъде промени в правилата за движение и регистрация на превозните средства.

Ясно очертани зони за движение

В Париж ситуацията е мъглява и обезсърчава велотакситата - те все пак трябва да спират пред туристическите обекти, където качват клиенти, макар да ги заплашват солидни глоби.

"135 евро, ако пречиш много на движението“, оплакват се те. "Безобразие", резюмира Катя Добрева.

Както и другите водачи българи - четирийсетина според самите тях, тя си избира за пиаца "Конкорд" или горната част на булевард "Шанз-Елизе", защото в туристическия център на Париж всеки велотаксиджийски "клан" работи отделно.

Единият са "българите", дошли в Париж, следвайки също като Катя примера на Тодор Пасев - твърдят, че това е човекът, докарал в Париж "първото" велотакси.

Кланът на "французите" включва главно младежи, решили да припечелят нещо между другото; бандата разполага с петдесетина колела. Те чакат най-вече пред катедралата Нотр Дам и Лувъра.

Българите и французите поддържат сърдечни отношения и заедно се опълчват срещу общ враг - "румънците", които били към 150 души и пристигнали последни на парижкия пазар преди около три години. Навъртали се в подножието на Айфеловата кула. Другите водачи ги обвиняват, че колелетата им "все кривват от правия път", а те самите мамят туристите.

Измамата е общоизвестна: казваш цена 25 евро за курс, например от Айфеловата кула до Нотр Дам, а накрая събираш по толкова на човек.

"Завиждат ни"

28-годишният Фарид върти педалите като служител на френска фирма. Казва, че печели не повече от 40 евро на ден, откакто са пристигнали хора, "опетнили" реномето на велотакситата.

Облегнат на колелото си пред Айфеловата кула, Мариус - водач румънец на 19 години, изрежда обаче пред зяпачите колко струва всеки курс на човек. Показва застраховката на колелото и квитанциите за глоби - според него си ги плащал като всички останали.

Неговата сънародничка Андреа на 24 години коментира нападките на конкуренцията с вдигане на рамене. "Работим много - завиждат ни", обяснява тя.

Още десетина велотаксита като техните посрещат туристите на улица "Бранли" край Сена. Водачите са донесли и рекламно табло с обявени тарифи и маршрути до туристическите забележителности.

"Направо ги мразя", въздиша, клатейки глава, Давид Бресак, който разпознава в таблото една от рекламите на собствената си агенция за велотаксита под наем - "Сиклополитен".


"Мъртва точка"

"Сиклополитен" работи в Париж от 2008 г. Но с оглед "нерегистрираните" според него конкуренти и неясния статут на велотакситата Давид Бресак не е настроен оптимистично.

"Стигнахме мъртва точка", подхвърля той. Предприемачът води борби в кметството и полицията за въвеждане на истинска нормативна уредба - колелета с лиценз и номер, правилник, стоянки.

Парижкото кметство уверява, че е отворено за "дискусия" така че този нов вид транспорт да се развива "в добри условия", но все още не посочва срокове.

Полицейското управление пък "обмисля" регламент, който "да насърчава добросъвестните предприятия", да гарантира сигурността на пътниците и "мирното съвместно съществуване" на различните превозни средства.

Може да вземе предвид и мнението на таксиметровите шофьори - през юни полицията задържа за кратко един от тях, реагирал нервно, щом велосипеди заели местата за таксита по "Шанз Елизе".

"Анархията е пълна", възмущава се Раба Бауш, който кара такси: велотакситата "паркират, както си щат, и карат, където щат".

"И като се блъснем... Ще трябва да се сложи малко ред. Безобразие", заключава негов колега.

- - -
* Оригинално заглавие: "Кавгите в бизнеса с велотаксита в Париж".Превод: БТА