Днес бе даден официален старт на строителството на втория етап от третата линия на метрото в участъка - ул. "Житница" - ж.к. "Овча купел" - Околовръстен път.

Днес започнаха същинските строителни дейности по изграждането на втория етап от третата линия на метрото, каза кметът на София Йорданка Фандъкова. В кв. "Овча купел", ще бъдат изградени 3,8 км метролинии и четири нови метростанции, които ще свържат "Овча купел" 1 и 2, и Горна баня с централната градска част.

Само след по-малко от 2,5 години жителите на тези квартали, които не са осигурени достатъчно с градски транспорт в момента, ще могат да стигат до центъра на града за време между 12 и 14 минути, подчерта Фандъкова. Това е най-видимият ефект от метрото, но кметът изтъкна и друга полза: очакваме общо след построяването на третата линия спестените количества вредни емисии да бъдат около 90 хил. тона годишно.

Проектът се финансира от ЕК, общо стойността на втория етап от третата линия е близо 102 млн. евро, от тях 68,5 млн.евро са безвъзмездно европейско и национално финансиране. Столичната община инвестира в този участък 33,4 млн. лева, каза Фандъкова.

Около 2,5 млн.лв. е изплатила Столичната община за отчуждение и право на преминаване. Това са и най-бавните процедури, защото винаги има обжалване, коментира кметът.

Самата автоматика на влаковете и на трасето е ново поколение, защото строим през 2017 г., а не през 80-те и 90-те години, каза на свой ред директорът на Метрополитен Стоян Братоев.

Едната от особеностите на влаковете, е че те могат да работят с машинист, но, във всички случаи, имат вариант да работят и без такъв. Ще започнем с машинист и постепенно вече времето ще покаже..., добави Братоев.

Строителната площадка откриха освен кметът, и заместник-председателят на Европейската комисия Юрки Катайнен, еврокомисарят Мария Габриел, министърът на транспорта Ивайло Московски.

Този проект е съфинансиран от страна на ЕС, което ще рече, че финансирането е осигурено от други европейци. Това е конкретен пример за една от най-големите ценности, които изповядваме – солидарността и готовността да помогнем на другите. Развитието на България е добре за българите, но то е полезно и за Европа. Именно това е смисълът на т.нар. добавена стойност на ЕС, подчерта Катайнен.

Какво по-добро олицетворение на думата свързаност, когато видим този проект? Свързаност, която позволява пестене на време за гражданите с цел по-бързо придвижване. Свързаност за намаляване на вредните газове. Свързаност с другите трамвайни и автобусни линии. Свързаност между хората. Свързаност между България и Европа, отбеляза Мария Габриел.